Olielek achterste keerring krukas .

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Land Rover
Merk
Land Rover
Model
Defender
Type
Defender
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004
Brandstof
Diesel
Reacties
15
Bekeken
1049
Gepost: 05-03-2021 11:07
Professional

Mobitech

Zaakvoerder
Mobitech
Universeel

Lid sinds: 12-04-2016
38 bijdragen

Hoi iedereen,

Hebben hier een defender TD5 staan waarvan we een tijdje geleden de koppeling hebben vervangen. Omdat het carter ook wat lekte & de klant dit wel in orde wou hebben, ineens ook een nieuwe pakking ertussen. En om het helemaal ok uit te voeren, terwijl de versnellingsbak eruit was ineens ook maar de oliekeerring van de krukas vervangen ( met originele onderdeel ). Dat laatste hadden we misschien beter zo gelaten , want een tijdje erna komt klant terug, wagen lekt nog harder olie dan voorheen ( tussen motor en versnellingsbak ) ... Stopte met lekken als het peil zo rond minimum stond, vandaar ons idee dat het toch carterpakking zou kunen zijn. Opnieuw carterpakking vervangen, zonder resultaat. Dan maar de versnellingsbak er terug uit, blijkt dat de keerring losgekomen is van de behuizing ( olie kwam dus niet van het raakvlak van de keerring met de krukas ) . Nieuwe, originele keerring geplaatst, met behulp van de applicatorhuls die in de verpakking meegeleverd zit, past perfect, zitting mooi over de krukas . Bak er terug onder, testrun en je raadt het vast al , opnieuw lekken .... Alle moed bijeen geraapt & nogmaals bak eruit . Keerring lekt nu tussen de krukas en de keerring ... Ben écht ten einde raad met die handel, iemand een truc, oplossing, ervaring mee ? Alles netjes gemonteerd, driemaal gecheckt en toch blijft hij lekken, aan de krukas zelf is niks te voelen, blinkt uiteraard wat waar de keerring draagt, maar volgens mij niet ingelopen. Keerring er terug afgehaald, is niet gescheurd nu en draagt geen sporen van verkeerde montage.  Er bestaat blijkbaar een special tool voor om die te monteren, maar staat in backorder tot mei & die hebben ze bij Landrover ook niet liggen in de werkplaats ( dus gebruiken ook de gele meegeleverde applicator ) . 

Alle hulp of tips zijn welkom, weet het effe niet meer ...

Grtjs en alvast bedankt, Karel. 

 

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen