misfire onsteekstoring meerdere cilinders, cil 4 & cil 1

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
A-klasse
Type
TYPE W169
Uitvoering
180 Ambition
Bouwjaar
2012
Brandstof
Benzine
Reacties
29
Bekeken
1507
Gepost: 13-11-2022 20:24
Professional

Sanderonicky

Diagnosetechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 13-05-2021
20 bijdragen

Bij ons is er een auto binnen gekomen 3 weken terug ongeveer, waar we nu al ruim 30uur mee bezig zijn. Ik probeer het een beetje zo goed mogelijk te verwoorden. Word hierdoor misschien wel langdradig….

Het begon met storingen en motormanagement lamp aan. De auto was 1 keer in noodloop gegaan op de snelweg. Foutcodes:

P0300-85 Ontsteekstoring verschillende cilinders, onst.onderdruk herk
P0304-85 Ontstekingstoring herkenning cil. 4, onst.onderdruk herkend
P0301-85 Ontstekingstoring herkenning cil. 1, onst.onderdruk herkend.

Fouten gewist en de klant weer laten rijden.

Klant weer binnen gekomen.. Dezelfde foutcodes. De bougies vervangen. En de klant weer laten rijden.

Hier kwam de klant wel weer dezelfde dag terug. Hierbij was niet direct foutcodes cil. 1 aanwezig.

P0300-85 Ontsteekstoring verschillende cilinders, onst.onderdruk herk
P0304-85 Ontstekingstoring herkenning cil. 4, onst.onderdruk herkend
 

Hierbij de bobine gewisseld van cilinder 1 & 2 en 3 & 4, Met een brandstof addictief van Forté, geen resultaat. Daarna injector gewisseld van cilinder 1 & 2 en 3 & 4, deze weer correct ingeleerd, geen resultaat

De klant had na een testrit de auto weer gebracht ivm de storingslamp weer aan was, en daarbij kwam aan het ligt. Dat bij koude motor, de motor flink loopt de bokken en te schudden dat was ook goed voelbaar in de auto. Met die gedachte met collega’s hebben we uit voorzorg het dubbel-massa vliegwiel vervangen, hierbij ook een koppelingset en druklager. Dit was wel een flinke klus +-15uur. Daarna adaptie waarde gereset. Het zag er goed uit, maar na even was het weer dat de storingslamp aan ging. Met dezelfde foutcodes.

Hier een beetje stilgestaan wat te doen. Even overlegt met automotive academy (autoniveau).

Zelf nog een rooktest uitgevoerd, hieruit kwam een scheur in de inlaatbuis voor de turbo ingang, deze ook gerepareerd. Dit was dan ook niet het probleem, wat ook niet echt logisch zou zijn. Dit is waarschijnlijk gekomen door het vaak demonteren van de inlaatbuis om bij de bougies te kunnen.

Compressie test gedaan. 7.5 / 8.0 / 8.0 / 7.75 bar. Vrijwel allemaal gelijk. 

Ik heb daarbij geen cilinderlekkage test gedaan  per cilinder. Is dat niet meer het idee als er 1 cilinder slechter zou zijn dat je op die specifieke cilinder een lekkage test doet of ze moeten allemaal heel slecht zijn..? want de foutcode zit vooral op cilinder 4

Ik lees hier iets over lekkage van de uitlaatkleppen. Als dat probleem  zich voordoet, zakt de compressie van die cilinder niet een stuk lager uit dan de overige?

Ik heb wel de inlaatspruitstuk even los gehaald om de inlaatkleppen te bekijken. Dat kreeg ik kwa belichting niet voor elkaar met de endoscoop goed te controleren via het bougiegat. Deze zijn vrijwel schoon. Deze heb ik evengoed wel een  nacht laten inweken met forte  intake cleaner.  Om ze weer brandschoon te krijgen. Dit lukte niet volledig op cilinder 4, daar zat nog iets aan vervuiling aan de klepsteel ( misschien moet ik deze van cilinder 4 achteraf  nog een keer doen  met granulaat behandeling. Ik was even te snel met  in elkaar zetten om hem weer te proberen)

Hier nog de benzine uit de tank getapt, nieuwe euro 98 getankt, met brandstof addictief.

Dit afgelopen vrijdag weer geprobeerd. Dit heeft nog niet geholpen.

Hierbij wel even goed gekeken wat er nou precies gebeurd. direct na het starten, dan loopt de ook auto direct stationair vrij slecht en stoot het blok heen en weer alsof hij op 3 cilinders loopt, maar zodra je gaf geeft pakt hij boven de 1500 t/m weer goed op. Hier heb ik met de Snapon tester de foutenteller per cilinder kunnen bekijken. Hierbij zie je dat cilinder 4 direct fouten gaat tellen continu, totdat je gas geeft en boven de 1500t/m komt dan stopt dat eigenlijk ook weer. (zie bijlage) (dit was eerst ook soms op cilinder 1 maar later lijkt dit ook weer verdwenen)

Het lijkt wel dat eerst storing : P0300-85 Ontsteekstoring verschillende cilinders erin komt, dan 30 seconden later storing: P0304-85 Ontstekingstoring cil. 4 erin komt, en dan daarna nog weer eens een keer storing: P0301-85 Ontstekingstoring cil. 1,

Het motoroliepeil stond nog boven  maximaal. Hier ruim een liter olie afgetapt. En een Forte motorolie flush toegevoegd. Om misschien  iets van  hydraulische klepstoters intern nog te kunnen  reinigen.

PS. bij aflevering van de auto 3 maanden  terug, heeft de auto ook een beurt gehad met een motorolieflush. Hierbij is ook de thermostaat en vacuum geregelde waterpomp gehad. Omdat de motor te heet werd. Omdat de waterpomp gesloten vast stond. (misschien dat dit nog motorschade heeft veroorzaakt?...)

Vrijdag, zaterdag en zondag met de auto gereden, Op zaterdag nog voor de zekerheid een nieuwe bougie en bobine gemonteerd op cilinder 4, dit heeft ook niet geholpen. Hierbij is wel opgevallen dat de auto nu altijd wel schud stationair. En boven de 1500 toeren dan door trekt er vrijwel niets aan de hand  is. Auto trekt ook gewoon goed door en heeft de auto ook flink tot maximaal vermogen.

Vandaag op zondag nog bobine aansturing en injector aansturing gecontroleerd. Met een 2-kanaals pico scoop deze vergeleken van cilinder 4 ten opzichte van cilinder 1 & 3, zie bijlage. Ook nog even bougie van cilinder 4 eruit gehaald en met de endoscoop de kleppen bekeken. En de cilinderwand, op de cilinderwand zitten wel een paar zwarte vlekken op de cilinderwand. Vind dat lastig te zeggen of dat dan stionair op de misfires uitkomt… Het lijkt wel of storing op cilinder 1 nu niet meer zo snel terugkomt.

Komende week ga ik even met collega bedrijf (MB specialist) overleggen wat er handig is om nu te doen. Ik denk zelf misschien nog nieuwe klepstoters te monteren op cilinder 4 (en de overige cilinders te wisselen mocht de storing van cilinder 1 dan nog gaan wisselen naar een andere cilinder)

 

Misschien zijn er vanuit dit forum nog ideën wat vaker voorkomt??

Gemeten

onsteking bobine injector compressie

Uitgelezen met

Bosch KTS & Snap-on

Foutcodes

P0300-85 Ontsteekstoring verschillende cilinders, onst.onderdruk herk P0304-85 Ontstekingstoring herkenning cil. 4, onst.onderdruk herkend P0301-85 Ontstekingstoring herkenning cil. 1, onst.onderdruk herkend.

Downloads (1)

  • 1668349694316.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.