Benz ML W163 start error

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
538
Gepost: 17-11-2021 09:31
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3726 bijdragen

Auto is binnen gekomen via garage als niet starten (rondgaan). In display melding 'start error'.? Volgens ANWB was de aftermarket alarm installatie van Autonorm het probleem. Deze gaf wel constant alarm (knipperen, ze hadden de lawaaitoeter al afgekoppeld).

 

Verzoek was de installatie uit te bouwen. Nu is bij mijn weten het Autonorm systeem vooral een alarm, maar heb het wel uitgebouwd. Trof idd een inbouw op alarmlichten maar verder is het vooral een berg stuurdraden naar relais voor knipperlichten en extra 'sirene'.? Zag niet hoe dit in het startonderbreker systeem geplugd zou zijn. Afstandsbediening deuren functioneerde ook niet bij actief alarm.

 

Na uitbouw installatie werkt afstandsbediening voor deuren weer zoals het hoort. In live data staat de bediening ook als goed herkent (in AAM). Als de auto op contact gezet wordt, komt bij stand 2 meteen 'start error' in beeld.

 

Bij uitlezen foutcodes houdt ik alleen een CanBus fout in de AAM (volgens omschrijving is deze van toepassing op ESP coms bij op contact zetten en niet van belang voor wat dan ook). Verder enkel fouten op stuurhoek en versnelling sensoren (geen onderdeel immo dus). Verder alle modules foutvrij.

 

Volgens het schema van de onderbreker wordt op stand 1 van het contactslot de spoel van de leeskring bekrachtigd. In stand 2 wordt de code van de transponder gelezen, naar de Drive Authorisation Box gestuurd welke de AAM aangeeft dat alles OK is. De ECU moet dan via een CAN communicatie via de EAM en/of AAM startvrijgave verkrijgen. Can bus signalen zijn netjes (niet verstoord). In ECU status uitlezen CAN coms en alle canbus coms (ook met wat aangeduid is als EZS) status goed.

 

Status: contactslot is gammel (kan in stand 2 gewoon sleutel verwijderen). Maar auto gaat op contact en in stand 2 is de sleutelcode herkend. In ECU wordt stand 50 als ingangsignaal (start stand) niet herkend bij doordraaien contact. Dit moet nog via contactslot worden nagegaan in vergelijking eventueel met ingang ECU. De status in de AAM is dat sleutel 3 in het contactslot aanwezig is. Sleutel, leeskring en Drive Author. Module daarmee uitgesloten als mogelijke oorzaken naar mijn mening.? Contactslot blijft wel punt van zorg, als niet goede stand 2 misschien niet goede vrijgave tussen DAM en ECU (?) Kan ook zijn dat stand 2 werkt maar ECU oid niet goed vrijgeeft.

 

Vraag me op dit moment af wat de beste volgende stap is van wat te controleren. Zie mogelijk nog problemen in de AAM unit of ECU mbt niet terugkoppelen van een authorisatie aldaar maar faal in het begrip hoe ik kan bepalen welke van de modules dan schuldig is. De live data helpt me daar nu niet veel verder bij (bezig Xentry laptop weer klaar te maken, deze ligt ?in puin? zodat er heel misschien nog wat extra data ingezien kan worden... maar kans daarop erg klein). Er is bekend dat als de auto van stroom gaat terwijl sleutel in stand 2 staat, de ECU wel intern geblokkeerd kan raken? Hoe controleer je dat, status is nu transport modus vrij en gepersonaliseerd maar daarin zal het niet liggen, eerder software probleem?

 

Iemand een idee? Heb data vanuit Autonorm opgevraagd mbt hun systeem, hoewel ik me nu niet kan indenken hoe dat nog gelinked kan zijn (bijna alles is weg of getraceerd, rest gaat naar achterzijde auto).? Accu kan door defect in Autonorm wel leeg zijn geweest op verkeerde contactstand.

Gemeten

Can Bus op cruciale plekken, waarden alle modules

Uitgelezen met

Autel Ultra, Hella Mega Macs en Abrites

Foutcodes

B1040-001 in de AAM can com met ESP (fout gezet bij interne diagnose, volgens Benz data negeren) C1140-8 in ESP steering angle calibration C1142 lateral acceleration sensor

Bijgewerkt door Matronix op 17-11-2021 09:32

Downloads (5)

  • aam-sleutel-status.jpg
  • das1.pdf
  • das2.pdf
  • ecu-can-en-klem-status.jpg
  • ecu-start-enable-geen-status.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.