Gepost: 04-08-2025 13:51
gman3742
Gert De Bondt
Anders/Overig
Lid sinds: 26-05-2017
25 bijdragen
Hallo,
Bij deze wagen ben ik teneinde raad. De problemen waarmee de klant oorspronkelijk kwam. Was dat de wagen in noodloop kwam tijdens verre ritten. En dat de wagen ruw stationair draaide. bij het uitlezen kwam foutcode 2054 (TP320 fuel temp. sensor) naar voor. Deze is vervangen maar zoals gedacht gaf dit geen verschil. Nadien kwam foutcode 204B (Cilinder 2 regelmatige motorloop controleren) naar voor. De toeren stationair zakt telkens om de 2 sec. Tijdens live data zag ik dat de raildruk ook telkens zakte onder de 180 bar. Ik heb dan een return flow test uitgevoerd en daarop 3 injectoren vervangen. compensatie opbrengstnummer opgeslagen in ECU. De raildruk was goed nu maar schokte nog steeds. Hieroo de QVC gedemonteerd om te controleren. Bij terugplaatsen startte de wagen maar bleef niet draaien. rubbers waren ook wat verhard -> nieuwe QVC geplaats en gereset in ECU. Wagen bleef draaien maar schokte nog steeds. Er komen geen foutcodes meer naar voor. tijdens live data uitlezen is de roetfilter zodanig verstopt geraakt dat deze roodgloeiend werd en de bodemplaat heeft laten ontbranden. As deeltjes kwamen uit de uitlaat. Snel geblust. Bij demontage duidelijk defecte roetfilter (geen andere schade). Roetfilter vervangen met uitlaat temperatuur sensor en drukverschilsensor. sindsdien rookt de wagen witte (voor zover ik kan zien) rook uit de uitlaat met een indringende geur. EGR klep is ook vervangen. De oliedop danst als je deze losdraait. Tijdens een testrit komt er ook zwarte rook bij maar de auto rijdt goed buiten het stationar schokken.
Heeft iemand hier nog een idee voor ik de motor uit elkaar moet halen. compressietest lukt niet aangezien de gloeikaarsen muurvast zitten en ik geen zin heb om deze af te breken. Compressietest door Autel geeft een soms een veschil van 8 tpm op cilinder 2 en soms zit deze goed. ol zou een lektest willen doen maar durf niet door de gloeikaarsen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Gert
Uitgelezen met
Autel 906BT
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken