Kachel niet warm/ geen circulatie koelwater

Mercedes-Benz
Merk / model / type
Mercedes-Benz E-klasse TYPE W212 - S212
Bouwjaar
2010/8
Brandstof
Diesel
Onderwerpen
Kachel / Ventilatie
Koelsysteem

Aantal reacties: 8
Aantal maal bekeken: 1426

Gepost: 15-11-2017 09:28
Professional

Berlingo1990

Automonteur
Universeel

Lid sinds: 04-07-2012
11 bijdragen

Dag allemaal,

 

Nergens een topic te vinden met dit probleem. 

Ik heb een w212 e200 cdi van 2010 motorcode Om651.925.

De problemen begonnen met een niet werkende kachel, dag erna begon de auto te stomen en bleek er een gat in de thermostaat te zitten. Thermostaat vervangen maar de auto bleef aan de kook gaan. Na twijfel de waterpomp vervangen maar ook dit heeft niet geholpen (allemaal orginele mercedes delen).

Wij hebben de vacuum aansturing getest, dit werkt en ook maakt het niet uit of je de slang eraf laat of handmatig bedient.

 

Nu zit er bij een w212 geen kachelkraan meer. Wel na lang zoeken en testen is het vreemde dat af en toe de kachel wel even warm wordt maar ook na 10 min weer ineens koud word.

Ineens houdt dus de waterstroom circulatie op? Trek je de uitgang van de kachel eraf pomp deze dus 0 water door het systeem. Alle slangen zijn doorgespoeld en open. Ook is nadat de motor een paar keer aan de kook is geweest na twijfel aan de koppakking de kop eraf geweest en de kop afgeperst, gecontroleerd en de koppakking vervangen. Geen enkel verschil...

Ga je rijden met de auto slaat de fan gewoon aan en blijkt dat de slangen ook vacuum trekken met dicht systeem en gooit deze het water uit het potje (vandaaar ook koppakking gecheckt).

In het potje is geen enkele waterstroom te merken, ook komt er uit de retour vanaf het dieselfilter c.q radiator geen stroom(pje) water. 

De radiotor is eronder weggeweest en na twijfel ook gesloopt en vervangen door een orginele nieuwe, ook radiotor blijft koud.

Het vreemde aan de situatie is nogmaals dat heel af en toe met start van koude motor de kachel het soms even 10 min doet. 

Deze auto beschikt ook niet over een extra elektrische waterpomp. Bij deze auto is vaker de waterpomp vervangen en dat was het gewoon water erop doen, rondje rijden en bijvullen..

 

Oja, brug je de kachelradiotor over tijdens het niet werken van de kachel verandert dit ook niks aan de stroom of rondstroom van het water.


Heeft iemand toevallig soortgelijke situatie meegemaakt? Of heeft iemand nog tips wat te doen? Kan me gewoon niet voorstellen dat de motor niet goed is omdat er geen druk op het systeem word gepompt. Ook rookt de auto niet, of is er water in de cilinders, olie, of waterverbruik.

Gemeten

Geen foutcodes, waterpomp, thermostaat, radiotor, slangen gecontroleerd, EGR overbrugd, leidingen doorgespoeld, koelwater kanalen gecontroleerd door het blok, kachelradiator overbrugd.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.