Overslag cil 2 & 3, juiste bougies?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Benzine
Reacties
13
Bekeken
685
Gepost: 13-12-2022 19:56
Professional

TechnicusKuiken

Autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 03-03-2019
133 bijdragen

Hallo, 

Probeer het kort samen te vatten; 

Tijdje terug een Mercedes B180 verkocht, vorige eigenaar uiteraard nooit problemen. Klant kwam terug met overslag detectie cil 2 en 3, vooral met koude motor en vochtig weer. Destijds afgeleverd met groot onderhoud en nieuwe bougies, maar nu gelijk nieuwe bobines gemonteerd. Helaas kwam de storingvrij snel terug, compressie gemeten was in orde. Met camera de kleppen bekeken, deze waren behoorlijk vuil. Inlaat uitgebouwd en alle kleppen netjes met granulaat gestraald en behandeld. Doosje gebak gehad want probleem was opgelost (2-3 maanden). Helaas, nu weer terug met overslag cilinder 2 en 3. 

Toevallig kregen we nog een precies dezelfde Mercedes met exact dezelfde problemen, deze hebben we dezelfde behandeling gegeven (vuile kleppen). Rijdt nu ook weer probleemloos.

Helaas is de eerste auto teruggekomen, cilinder 2 en 3 in mijn optiek de 'warmste' cilinders, heb nu een cilinder lek test gedaan met koude motor. Alle cilinders vrijwel identiek, met 7 bar erop circa 5-10% lek. Lijkt me prima.

Terug naar de basis.. Na wat googlen kwam ik de volgende foto tegen (zie bijlage). Dit kan misschien wat zijn.. Als ik het bijbehorende verhaal lees moeten de NGK SILZKFR 8 D7S gemonteerd worden, deze hebben wij gemonteerd en volgens mij kwamen deze bougies er ook uit (en dan met mercedes logo maar wel van NGK). 

Partslink geeft helaas veel nummers weer: 
A 270 159 06 00
A 004 159 68 03
A 004 159 75 03
A 270 159 06 00

Kom bijna altijd op de SILZKFR8D7S bougies uit. Heb de bougies nu afgemerkt maar deze staan niet zoals op de foto, ze wijzen niet naar de injector.. Heb ik de juiste bougies, weet iemand dit? 

Ik ga de injectors nog laten controleren/testen en timing controle, en anders kop er maar af en de kleppen laten testen lijkt mij? Vreemde is alleen dat hij nu 2-3 maanden probleemloos heeft gereden.. 

p.s;
-Nu ook voor het eerst P1CEF85 foutcode erbij gehad, maar verwacht dat dit een gevolg storing 

Gemeten
Compressie gemeten Cilinder lek test uitgevoerd Kleppen gereinigd, granulaat behandeling.

Uitgelezen met
Autel ,hella

Foutcodes
P030385 Overslaande ontsteking, cilinder 3 herkend. P030285 Overslaande ontsteking, cilinder 3 herkend. P030085 Overslaande ontsteking herkend. P1CEF85 injector opbrengst compensatie voor cilinder synchronisatie, boven grenswaarde.

Bijgewerkt door TechnicusKuiken op 13-12-2022 19:59
Bijgewerkt door TechnicusKuiken op 13-12-2022 20:00
Bijgewerkt door TechnicusKuiken op 13-12-2022 20:08

Downloads (1)

  • bougie-mercedes.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken