Sprinter blijft regenereren

Mercedes-Benz
Merk / model / type
Mercedes-Benz Sprinter Sprinter
Bouwjaar
2007/2
Brandstof
Diesel
Onderwerpen
Roetfilters

Aantal reacties: 18
Aantal maal bekeken: 941

Gepost: 15-03-2018 16:18
Professional

newo

After sales manager
Universeel

Lid sinds: 30-01-2008
29 bijdragen

Goedemiddag allen,

Klant van ons heeft problemen met zijn Sprinter van 2007.

Er is al een hele lange reeks met problemen en reparaties vooraf gegaan aan de situatie die zich nu voor doet. Op volgorde van tijd en gebeurtenis:

  1. Motorblok op hol geslagen door defecte (dubbele) turbo. Blok en beide turbo's vervangen. De OXI kat is toen ook mee vervangen ivm vervuiling door defecte turbo. Dit was oktober 2016 bij 237 461 kilometer.
  2. 22-11-2017 260 zijn beide turbo's weer vervangen omdat deze defect waren geraakt door te weinig smering. Alles is doorgelicht en gecontroleerd noem het maar op. Conclusie: brandstof bij de olie, olie peil was ook iets te hoog. Om die reden is de brandstofpomp gereviseerd en de verstuivers zijn getest.
  3. 27-12-2017 261709 km, roetfilter verstopt en verbrand. Gevolg van eerder genoemde problemen. Roetfilter is vervangen en uit voorzorg ook de dpf drukverschil sensor en de uitlaat tegengasdruk sensor. Uiteraard alle waardes gewist en gereset.

Ondertussen is de kilometerstand 265618 en is het probleem dat de auto blijft regenereren. De klant spreekt over veel uitstoot van witte rook, en stinkt enorm. Als de motor afgezet wordt en weer gestart dan is het per direct over. Na een paar pogingen hebben wij eindelijk zelf ook deze situatie meegemaakt en weten wij zeker dat het regenereren is wat er gebeurd.

In de meetwaarde zijn geen afwijkende waarde te zien en het roetfilter is nagenoeg leeg. Er zijn ook geen foutcodes en de roetfilter drukverschil is goed.

 

Heeft iemand een idee waar wij nog naar kunnen kijken? Zelf denken wij dat de uitlaat niet warm genoeg wordt en dat hij daardoor niet goed kan regenereren waardoor hij constant opnieuw begint. Maar waarom wordt hij dan niet warm genoeg?

Gemeten

Uitlaatgas tegendruk, roetfilter druk verschil, uitlaatgas temperatuur, roetgehalte filter, enz

Uitgelezen met

Bosch KTS

Foutcodes

-

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.