Foute waarde bij regenereren

Mercedes-Benz
Merk
Mercedes-Benz
Model
Viano
Type
TYPE W639
Uitvoering
2.2 CDI Trend
Bouwjaar
2011
Brandstof
Diesel
Reacties
11
Bekeken
168
Gepost: 04-09-2025 22:44
Professional

Autoremco

Lid sinds: 04-11-2015
106 bijdragen

Volgende problemen:

Stijgend oliepijl door diesel in de olie, melding "rijdt met hoge toerental vanwege vol roetfilter, brandstofverbruik hoog (1 op 8 max)

Verstuivers vernieuwd (en ingeleerd) Hierna is het verbruik netkes 1 op 11/12  Nieuwe oxikat (oude was leeg), nieuw roetfilter, nieuwe verschildruksensor

Gecheckt: alle temperatuur en druksensoren in de uitlaat (alle waardes goed), GEEN FOUTCODES, turbo half jaar terug al eens vernieuwd en goed, EGR werkt goed.

Probleem: 

Vullingsgraad roetfilter loopt netjes op tijdens rijden. Geen uitschieters oid. Als de auto begint met regenereren (uit zichzelf of statisch/dynamisch met de uitleeskast) springt de vullingsgraad van het roetfilter binnen 30 sec van bijv 5% naar boven de 100%  Regeneratie wordt afgebroken als deze middels de uitleeskast is aangezet (motor slaat af) of wanneer deze uit zichzelf is gestart.  De vullingsgraad blijft dan ver boven de 100% staan en de auto blijft telkens automatisch opnieuw een poging tot regenereren doen (hierdoor stijgt dus het oliepijl ivm diesel in de olie).  Direct uitlezen na dit probleem levert geen foutcodes op.  Motor blijft perfect trekken, geen geluiden, turbodruk perfect, alle overige waarden ook perfect.  

De waarde van ver boven de 100% is dus absoluut een onjuiste  Dit is de oorzaak van alles  Maar waardoor wordt deze waarde plots binnen een paar seconde van 3,4, 5% een waarde van boven de 100% ??

Als de waarde boven de 100% staat is deze alleen weer terug te krijgen op de daadwerkelijke waarde door een  roetfiltervervanging te programmeren Dan gaat ie gelijk terug naar de juiste waarde.  Zolang er geen automatische regenereratie (of via de computer)  wordt gestart is er niks aan de hand.

Wie het het antwoord ?

 

Gemeten

Alle sensoren in het volledige uitaatsysteem, verschildruk (leidingen zijn vrij), turbodruk

Uitgelezen met

Launch

Foutcodes

Geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken