Raildruk te laag

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mini
Merk
Mini
Model
Cooper
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Diesel
Reacties
9
Bekeken
2158
Gepost: 14-08-2017 11:59
Professional

Tomba

Lid sinds: 22-11-2007
119 bijdragen

Beste leden,

Wij hebben hier de volgende auto staan:

Mini Cooper D 1.6
2008/10
Motorcode W16D16 naar mijn weten een PSA DV6 motor.
Kilometerstand 193.000km - huidige motor ~80.000km
Problemen doen zich voor na het vervangen van de motor.

Het volgende is gedaan bij een andere garage,
- Injectoren zijn gecontroleerd bij Diesel Buchli, 2 daarvan zijn gereviseerd.
- Brandstoffilter vervangen bij Mini dealer
- Hogedrukrandstofpomp verwisseld van originele motorblok > is gezegd door de vorige garage, ik kan dit niet bevestigen.
- Raildruk sensor vervangen en bedrading gecontroleerd

Zelf hebben we het volgende gedaan.
- Poging gedaan om met officiele Mini.BMW tester de injector IMA codes in te voeren. Dit wil niet lukken. Als dit niet lukt stelt de
tester voor een vervangende waarde in te voeren (cil1...4 = 00000010....00000013) inmiddels de vervangende codes ingevoerd.
- Software update gehad bij ons, echter geen verbetering.
Software number: 7823959
Office number: 7797639
Assembly identification number: 7823958
Seral number: NFS01
Program number: 0089S50A8U3B


Foutcode(s)
- 4560 [Raildruk plausibiliteit] Volume geregelt (regelafwijking positief/te laag)
- 4570 [Raildruk plausibiliteit] Volume geregelt – stel waarde te groot (vermoedelijk die van de volume regelklep)
- 4690 [Raildruk plausibiliteit] Volume geregelt (Minimaaldruk overtreden)


In de freeze frame data is duidelijk te zien dat de gewenste druk circa 1600bar moet zijn en de actuele soms onder de 100bar ligt. Daarbij is de aansturing van de volume regelklep tussen de 30 en 42%.
Met rustig rijden geen problemen, alleen bij herhaaldelijk vermogen vragen, de ene keer na 3x optrekken de andere keer na 1x. Als de druk onder de minimum is gekomen dan kan je niet meer verder rijden. Zodra je de auto uitzet ivm met de storing dan slaat hij daarna direct aan.

Helaas nog niet de toevoer (onder)druk kunnen meten om te kijken of er lucht meegezogen wordt. We willen de brandstoftoevoer nog via een andere tank laten lopen om te controleren of dit uitmaakt. Het is erg lastig om druk te meten ivm de zwarte kunststof leidingen.

Weet iemand hoe je de volumeregelventiel moet controleren en hoe de werking is? Deze lijkt PWM en stroom gestuurd te zijn als ik de live data bekijk. Ik heb hem even los gehad om hem visueel te controleren. Als je deze aansluit op de stekker en het contact aanzet is er geen beweging te zien van de "zuiger" met het driehoekje erin. Helaas kan ik hem niet met de tester aansturen.

Als ik het systeem bekijk dan is dit systeem niet voorzien van een drukregelklep op de rail en wordt de druk dmv het volume regelventiel op de pomp geregeld.

 

Bijgevoegd een pdf met livedata. Misschien heeft iemand een idee...

 

Groet, Tom.

Gemeten

Brandstofretourflow & live data

Uitgelezen met

INPA/ISTA D, GMTO retourflow

Foutcodes

4560,4570&4690

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.