extreem snel stijgend oliepeil

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Mitsubishi
Merk
Mitsubishi
Model
Outlander
Type
Outlander
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012/1
Brandstof
Diesel
Reacties
16
Bekeken
2091
Gepost: 30-10-2019 07:38
Professional

jaapje321

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 10-12-2009
115 bijdragen

Beste collega's,

We zijn in ons bedrijf al enkele weken zoet met een vervelend probleem bij een mitsubishi outlander

De klant melde zich bij ons met de melding dat de auto een witte rookpluim uitblies op de snelweg en dat het even leek alsof de auto zelf accelereerde. 

Natuurlijk direct even het oliepeil gecontroleerd en dat bleek ruim 2cm te hoog op de peilstok. 

Dus we vermoeden dat de auto olie is gaan aanzuigen via de carterventilatie en daardoor kort op hol geslagen is (maximaal 1 seconde). 

De auto was al ver over zijn beurt heen dus de olie is vervangen en daarna een proefrit gemaakt met de waardes van het roetfilter in beeld. De tegendruk is laag, vermogen is goed (trekt de straatstenen eruit die 2.2 diesel), tijdens de rit begon de auto te regenereren en de temperatuur liep op tot 560 graden. Netjes de regeneratie afgewerkt en de klant weer op pad gestuurd. (wekelijks rijdt de klant zowel snelweg als ook korte stukken)

Enkele dagen later is de klant terug met exact hetzelfde olieniveau en de witte rookpluim erachter.

Gemeten

stap 1: software update bij mitsubisi + extra diagnose laten stellen: auto is goed aldus de dealer. (klant was zelf naar dealer gereden) klant na 3 dagen weer terug met hetzelfde hoge oliepeil. stap 2: Delphi injectoren laten testen bij Terlouw, allemaal goed stap 3: Brandstofpomp laten controleren op lekkage bij Terlouw: pomp lekt diesel op as!! probleem opgelost dachten wij. Proefrit van 300km gemaakt en het oliepeil was nog precies tussen max en min in zoals we hem gevuld hebben. Klant haalt de auto op en maakt 2 ritjes van 15 km en het oliepeil staat weer 15mm boven max. Stap 4: Pomp nog een keer laten controleren op testbank. Geen lekkage De auto heeft in al deze tijd geen fouten opgeslagen. We zijn ondertussen heel wat uren en schone olie verder. Het roetfilter met sensor vervangen kost al snel 2000,- euro maar de waardes zijn goed. Toch lijkt het erop dat de auto blijft regenereren. Maar een stijgend peil van 2cm binnen 30 kilometer is toch haast onmogelijk lijkt me. Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?

Uitgelezen met

kts 570 en dealer computer

Foutcodes

geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.