Geen inspuiting

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Nissan
Merk
Nissan
Model
Note
Type
TYPE E11
Uitvoering
-
Bouwjaar
2006/6
Brandstof
Diesel
Reacties
23
Bekeken
702
Gepost: 15-09-2017 22:00
Professional

Melissen71

Diagnosetechnicus
MAS
Anders/Overig

Lid sinds: 17-02-2017
217 bijdragen

Hoi allen,

Ik heb een klant met een Nissan Note 1.5dci (Renault) uit 2006.

Deze auto is stilgevallen tijdens de rit.
ANWB heeft hem uitgelezen en problemen met injector 4 geconstateerd.
Dieselspecialist vertelde over problemen met de brandstofpomp en zei dat er ook ijzerdeeltjes in de injector zaten. Brandstofpomp gecontroleerd en deze maakte veel lawaai, oorzaak van de ijzerdeeltjes.
Brandstofpomp vervangen, maar motor slaat niet aan.
Nu werd mijn hulp ingeroepen........

 

Wat heb ik gedaan?

Timing staat goed, gecontroleerd met speciaal gereedschap.
Krukas en nokkenassensoren geven goed signaal af.
Raildruk gemeten, geeft 300 bar tijdens doorstarten. (dus ruim boven de 150bar)
Injectoraansturing gemeten met scoop. Je ziet wel de 2 inspuitpulsen vanuit de ECM. Maar deze spanningen zijn vrij laag.
Hierop een injector gedemonteerd en buiten de cilinder op de leiding aangesloten. Motor gestart en geen inspuiting zichtbaar.

Het lijkt er dus op dat de injectoren niet goed worden aangestuurd. In het schema dat ik heb van een Nissan Note (dan wel bouwjaar 2009 ipv 2006), zie ik dat de injectoren vanuit de ECM voeding en massa krijgen.
Vraag is nu? Via welke zekering krijgen de injectoren de voeding, of is misschien de ECM defect?

Ik ben er bijna van overtuigd dat het stilvallen een andere oorzaak heeft gehad, dan de pomp en het ijzervijlsel. (ook omdat de injector getest is, en in principe goed was op ijzer na). Dat de pomp aan zijn einde was, geloof ik ook wel, maar dan zou de motor nu met 300bar wel moeten inspuiten.

Wie herkent dit probleem, of heeft de juiste scoopbeelden voor zo'n injector? Ik zal morgen de scoopbeelden er nog bijzetten.

Auto geeft nu wel foutcode P0089. Maar deze komt er naar mijn mening in omdat er geen inspuiting is en hierdoor de druk in de galerij te hoog wordt.

 

 

 

Gemeten

Krukas en nokkenassignaal gemeten. Injectorsignaal gemeten. Distributietiming gecontroleerd.

Foutcodes

P0089

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken