Afslaan stationair en bokken met rijden. CO hoog.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Nissan
Merk
Nissan
Model
Primera
Type
TYPE P11
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
LPG
Reacties
16
Bekeken
14157
Gepost: 21-11-2007 22:43
Professional

RKS

Lid sinds: 21-11-2007
18 bijdragen
Ik heb hier een primera P11 van 2000 staan met een SR20DE motor. De auto heeft een LPG G3 installatie van vialle (LPI). De storing heeft hij ook op benzine.

Bij warme motor slaat hij af zodra het gaspedaal van deellast  wordt losgelaten. Als het je langzaam gas terug neemt met de airco aan blijft hij soms lopen, maar zakt wel naar 500 rpm om daarna weer normaal op te pakken.Met de airco uit slaat hij altijd af. De airco zorgt voor een iets verhoogt stationair toerental.

Bij een continue stationairloop blijft de motor ca 30 seconden goed lopen om dan even in te zakken naar 500 rpm. Vaak pakt hij hem wel weer op, mits er een licht verhoogd stationair toerental is.

Tijdens het rijden bokt de auto licht en houd iets in.

Het CO gehalte zit rond de 7%.stationair, boven de 1050rpm is de uitlaatgasmeting perfect.

Luchtmassameter geeft goede waardes af en lijkt te functioneren. ook de temp sensor.
(Hij geeft net iets meer aan dan wp-handboek voorschrijft 5,8gr ipv 5,5) Zijn dure dingen om uit te proberen. Bij verhoogd toerental binnen de marges.
Het gasklephuis is brandschoon.
De stationairklep is schoon en regelt goed.
De EGR functioneerd naar behoren.
Cilinderbalanstest en compressiemeting geven perfecte waardes.
Ontstekingshoek is stationair bijna niet te meten wegens afslaan, maar lijkt goed.
Ontsteking geeft een mooi scoopbeeld.
De voorste lambda sensor pendeld bij verhoogd toerental
De achterste lambda sensor blijft mooi vlak. (Kat in orde volgens lambda meting)
Nokkenassensor (BDP en toerental) geeft een goed scoopbeeld.
Gasklepsensor goed.
Laadsysteem in orde.
Airco vrijloop werkt goed. Tijdens afslaan wel een klik in de pomp te horen, maar geen bijzondere stroomvraag. Airco zal wel automatisch uitschakelen onder bepaald toerental. Ook getest zonder multiriem. Blijft dan afslaan.
Stationair toerental verhogen helpt niet onder de 1050rpm.
Leerbereik staat op 110%
LPG injectoren hebben geen lekkage.
Geen waarneembare inlaatluchtlekkage of lekke vacuumslangetjes.
Koelvloeistof temperatuursensor is goed.

Waarden waar mogelijk gelezen op sensor zelf en in de ECU.

ik heb de auto zelf uitgelezen met de Bosch - KTS, geen storing gevonden. Hierna naar de dealer voor een diagnose met de consult en ervaren monteur. Geen storing. Meneer u bent niet gek, deze auto is goed. En toch slaat hij af... Misschien toch eens LM-meter vervangen.

Wie heeft er nog een tip! Ook kleine eenvoudige dingen waar ik misschien overheen heb gekeken zijn welkom.

Bedankt,
René

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen