Meriva A Geen communicatie ECU

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Model
Meriva
Type
Meriva
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004/6
Brandstof
Benzine
Reacties
15
Bekeken
1842
Gepost: 14-06-2019 10:02
Professional

RikM

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 06-02-2015
47 bijdragen

Goededag,

Er staat al genoeg op AMT mbt canbus storingen en slechte communicatie van Meriva's maar die sluiten toch niet helemaal aan bij deze storing. Vandaar dat ik een nieuw topic maak.

Huidige status:
 

Meriva automaat, kwam binnen met F in display en slecht schakelen. Foutcodes wezen op de bekende automaatschakel electronica (Easytronic) in overleg deze naar ACTronics opgestuurd in combinatie mét de motor ECU en alle toebehoren (instrumentenpaneel, BCM, sleutelring etc.)

Na revisie alles gemonteerd en werkte prima. Auto na paar maanden weer terug met nu allemaal CAN  U-**** foutcodes. Wederom ECU terug naar ACTronics. Auto loopt weer een weekje.

Nu de auto weer terug en start niet meer. F in display en startmotor wil ook niet rondstarten.
Kan motorregelapparaat niet uitlezen, geen communicatie mogelijk met verschillende uitlezers.
ABS/Airbag/easytronic wel.

Zekeringen allemaal heel.
Voedingen A47, A48, A64 niet aanwezig.
Hoofd motorrelais/brandstofrelais worden niet aan massa gelegd door kabels B24, B16 dit verklaard ook de missende voedingen.
Relais tijdelijk overbrugd met splitpen zodat ik in iedergeval de ECU van alle voedingen kan voorzien.
Nog steeds geen communicatie.

Voedingen B2, B19 wel
Massa via behuizing ECU (Voor zekerheid een startkabel op behuizing ECU direct naar accu minpool gezet).
Massa motor goed

Canbus gemeten op kabel B11, B43 en ziet er prima uit.

Ik begin nu toch weer aan die ECU te twijfelen ook al is deze al 2 keer opgestuurd/gereviseerd.
Als B2 en B19 voeding krijgen en de massa van ECU is goed dan is het eerste wat de ECU moet doen toch kabel B24 en B16 aan massa leggen zodat de hoofdrelais inschakelen? Daar is verder toch geen andere data/gegevens voor nodig?
Uitlezen van startblokkering leert dat alles ontgrendeld is.

Bekende ABS stekker probleem lijkt hier niet aan de orde. Los nemen van deze stekker laat geen vocht/corrosie zien en canbus signaal veranderd er ook niet door. Tevens is deze ook gewoon uit te lezen zoals hierboven gezegd.


Bijgevoegd elektrischschema en scoopbeeld canbus. (Weet niet waarom deze op de kop staan, bij mij op de computer staan ze gewoon rechtop).

Gemeten

Voedingen massa's canbus

Uitgelezen met

Snapon

Foutcodes

Niet uitleesbaar

Bijgewerkt door RikM op 14-06-2019 10:03

Downloads (2)

  • img_3029.jpg
  • img_3041.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen