VIVARO 2.0 CDTI M9R, WIL NIET REGENEREREN

Opel
Merk
Opel
Model
Vivaro
Type
Vivaro
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
385
Gepost: 10-02-2021 08:25
Professional

CHRIS1305

Lid sinds: 12-02-2009
119 bijdragen

Goedemorgen allen,

Wij hebben hier een VIVARO 2.0 diesel (M9R) met een vreemd probleem. Er is een aantal maaanden geleden een turbo en EGR-koeler vervangen ivm eem afgebroken klepje van de egr koeler die in de turbo zat. Sindsdien rijdt de auto weer goed maar komt de klant telkens terug met de melding: inspuiting storing en de volgende foutcodes: P242F roetfilter asopeenhoping, DF085 Partikelfilter storing, DF075 multiplexsignaal consistentie voor cruise control, en DF097 motorolie verdunning.

We hebben geprobeerd het roetfilter handmatig te regenereren, Hij start hem op, gaat verhoogd toerentel draaien en je ziet de temperatuur 30 graden oplopen van de voorste en achterste temp sensor. De voorste (turbo) temp sensor geeft 170 graden aan en dan stopt hij met stijgen en zakt weer, de achterste geeft dan 150 graden aan. We hebben de voorste sensor vervangen omdat deze los is geweest met het vervangen van de turbo. Helaas geen effect, wat wel opvalt is dat af en toe de temp wel erg snel stijgt of daalt, bijvoorbeeld 100 graden verschil in een paar seconden. Dit vind ik vreemd. De drukverschilsensor geeft 1030 mbar aan. De hoeveelheid roet in het filter is 80 gram volgens de tester. Deze waarde verandert ook niet (?). We hebben voor de zekerheid de druksensor vervangen (vanwege geringe kosten), dit heeft niet geholpen. Wat gek is dat als je in de druksensor blaast, de waarde van roethoeveelheid van 80 gram naar 0 gaat. Als we gaan rijden op de snelweg dan kunnen we de voorste temp sensor op 480 graden krijgen, de auto doet dan even een poging om te regenereren maar breekt hem daarna ook weer af. Je ziet wel telkens de aantal mislukte regeneraties oplopen. Heeft iemand enig idee waarom de auto niet wil regenereren? Het lijkt me dat er niet aan een voorwaarde wordt voldaan, maar welke dan? Motortemp is netjes 85 graden, druksensor-pijpjes zijn goed open en bus rijdt verder goed.

Groeten Jorian van Harten

Gemeten

Temp sensoren uitlaat zijn stationair 170 en 150 graden celcius.

Uitgelezen met

SNAP-ON Modus ultra

Foutcodes

P242F roetfilter asopeenhoping, DF085 Partikelfilter storing, DF075 multiplexsignaal consistentie voor cruise control, en DF097 motorolie verdunning.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.