Oscilloscoop (II)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk / model / type
Onderwerpen
Aankondiging - Feedback
Airbags
Diagnose apparatuur
Elektronica

Aantal reacties: 23
Aantal maal bekeken: 3426

Gepost: 05-08-2014 22:42
Topmonteur

Unikneet

apk/eAT/diagnose
Universeel

Lid sinds: 15-11-2011
1530 bijdragen

Dit zou kunnen dienen als algemeen topic over de oscilloscoop als meetmiddel in de automotive, waar vragen gesteld kunnen worden en gediscussieerd kan worden.

Om af te trappen. Bij ons type bedrijf is een oscilloscoop niet altijd wekelijks, laat staan dagelijks, hét meetmiddel om op de snelste manier tot de oplossing te komen. Toch biedt hij vele mogelijkheden, vaak tijdsbesparend (dutycycles, een kruk/nokassensor, ontstekings- of inspuitingssignaal enz.) en soms onontbeerlijk (een verstoord can-bus signaal bv).

De Picoscope en GMTO scope zijn wel bekend hier en erg gewaardeerd, met goede reden. Goede specificaties, goede software, "hufterproof", veilig en makkelijk te bedienen zelfs als de gebruiker er weinig kaas van heeft gegeten. Maar relatief erg duur als je er weinig gebruik van maakt.

De laatste jaren maken gunstig geprijsde (traditionele digitale opslag)oscilloscopen een inhaalslag vwb hun specificaties en prijzen. Ik heb een Rigol DS1074Z besteld. Specifiek omdat deze 4 kanalen heeft, voorheen moest je flink in de buidel voor 4 kanalen. Deze valt nu reuze mee, terwijl de specificaties toch overtuigen.

Ik vraag me alleen af of ik het best een setje 1:10 of 1:20 attenuators aan moet schaffen om primaire ontsteking en/of injectorsignalen het best te meten.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.