ontsteking cilinder 2

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
207
Type
SW
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007/10
Brandstof
Benzine
Reacties
21
Bekeken
822
Gepost: 26-03-2019 22:37
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3726 bijdragen

Zit een beetje met een vraag waar de Peugeot specialisten wellicht meer over kunnen vertellen. Vergelijkbare cases zijn er zat, maar eigenlijk mis ik 1 stukje belangrijke info waar mijn brein zich nu niet omheen kan vouwen.

 

Auto start soms goed, soms meteen met overslag , altijd cilinder 2. Soms ook na tijden stationair storing.

 

Ontsteking bekeken, was niet echt iets mis mee (scope) maar wanneer we een rondlooptest doen blijkt dat het cilinder 3 ipv cilinder 2 is welke mis gaat (ecu detecteert steeds 2). 

Ten tijde van probleem wordt telkens netjes freeze frame opgeslagen:

  • fueltrim short rond de paar plus (nihil)
  • fueltrim long vrijwel nul
  • geen afwijkende waarden temp etc. Nav fueltrim data verwacht ik nog niet een injector probleem (niet 100% uitgesloten, ook al meten ze goed, nog niet in de tester gehad mbt sproeibeeld)

 

Compressie over the board 12 tot 12,5 bar, vrijwel gelijk dus

Lektest - alles ruim in het groen (10-15% lek)

 

Waar ik vooral mee zit is dat wanneer ik de klephoogteregeling los leg, de auto eigenlijk prima loopt. Dus wanneer alles op de gasklep loopt, is er niks aan de hand. Via rondloop dan zichtbaar dat de vrij vaak voorkomende misser op cil.3 dan weg is (nu en dan een kleine fout op 4e cilinder, niets waar de ecu bang van wordt).

 

Omdat het toch in die regeling leek te zitten, de veren, rollen en klephoogte as (ivm mogelijk inlopen) vervangen, maar probleem blijft. Nu vernam ik van 'mensen wie dit vaker bij de hand hebben', dat dit meestal wordt opgelost door de kop te vervangen, wat ik op zich prachtig vindt, maar wat is de logica hier achter? Kan iemand van de Peugeot kenners mij hier een lichtje op laten schijnen?

 

Om compleet te zijn: toch tegen beter weten in even bobines gewisseld van cilinder en omdat bougies slecht leken gewisseld voor verse set. Ook al een flush uitgevoerd, hoewel dat nog niet het verschil zou verklaren tussen met- en zonder klephoogteregeling?

Gemeten

live waarden ontstekingstijd (injectietijden 2.8ms stationair allen exact gelijk) alle temp. waarden compressie (12-12,5) lektest (all green, 10 tot 15%) rondloop met hoogteregeling rondloop zonder hoogte regeling ontsteking (primair, stroom en spanning scope) initialisatie uitgevoerd

Uitgelezen met

maxisys elite

Foutcodes

P0302 overslag cilinder 2

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.