Motorstoring bij nemen van bochten

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
208
Type
Uitvoering
-
Brandstof
Diesel
Reacties
3
Bekeken
812
Gepost: 08-10-2022 12:24
Professional

autototaalhouten

Diagnosetechnicus
Auto Totaal Houten
Anders/Overig

Lid sinds: 05-10-2016
14 bijdragen

Beste Collega's
Klacht omschrijving: het motorstoringslampje gaat branden in bochten. Dit is ontstaan na het tanken.

Diagnose
Auto uitgelezen. Er staan ontzettend veel storingen in. Als eerste alle storingen gewist en de accu en de dynamo gecontroleerd. Alhoewel de accu slecht uit de test komt, werkt het start-stop systeem goed. Ik ga er dan ook vanuit dat de accu niet de oorzaak van het probleem is.

Overige basis controles:

1.       Zekeringkasten gecontroleerd op vocht

2.       Trekhaak aansluiting gecontroleerd op afwijkingen

3.       Massa en plus aansluitingen op de accu (alleen daar!) gecontroleerd

Geen problemen vast kunnen stellen.

Na het wissen van alle storingen, komen er twee direct terug zonder dat er nog gereden is met de auto. Deze storingen bevinden zich in de BSI (centrale elektronica):
B162C: accessories positive relay control and status not coherent
B1011: Vermogensuitgang tijdelijk uitgeschakeld

Tijdens het rijden en na het nemen van bochten zijn de volgende storingen daarbij gekomen:

In de BSI (centrale elektronica)

B1280: Brandstofpeilsensor weerstand te groot

In het motor management

·         P1435 Additiefpomp CAN-FOUT

·         P0460 Brandstoftank vulstand signal ongeldig

·         U1218 Can communicatie met de component centrale elektronica signaal ongeldig

Nu weet ik dat bij Peugeot er nog al eens storingen in de BSI worden opgeslagen, zonder dat dit wijst op een direct storing in de BSI of aangesloten componenten. Ik focus mij dus even op het feit dat de storing er in is gekomen na het tanken en in bochten.

Ik heb daarop in de meetwaarden de weerstand van de tankpeilsensor geselecteerd en ben gaan rijden. Deze weerstand fluctueert aardig, maar dat kan passen bij het type sensor, dat durf ik niet te zeggen. Wel zie ik dat de storing optreed wanneer de weerstand NUL Ohm is. Dat strookt dan weer niet met de foutmelding B1280: Brandstofpeilsensor weerstand te groot, maar uit ervaring weet ik dat sommige beschrijvingen niet altijd het zelfde bedoelen.

Al met al denk ik dat de storing veroorzaakt wordt door de brandstofpeil sensor. Ook omdat de storing is opgestreden na het tanken. Dit kan toeval zijn, maar daarvoor had de auto nergens last van.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring.

Gemeten

Alle systemen uitgelezen. Weerstand brandstofpeil sensor gemeten in meetwaarden met KTS. Accu en dynamo getest.

Uitgelezen met

Bosch KTS

Foutcodes

B162C: accessories positive relay control and status not coherent B1011: Vermogensuitgang tijdelijk uitgeschakeld B1280: Brandstofpeilsensor weerstand te groot P1435 Additiefpomp CAN-FOUT P0460 Brandstoftank vulstand signal ongeldig U1218Can communicatie met de component centrale elektronica signaal ongeldig

Bijgewerkt door autototaalhouten op 08-10-2022 12:25
Bijgewerkt door autototaalhouten op 08-10-2022 12:25
Bijgewerkt door autototaalhouten op 08-10-2022 12:26
Bijgewerkt door autototaalhouten op 08-10-2022 12:26

Downloads (4)

  • 20221008_112925-middel.jpg
  • 20221008_112945-middel.jpg
  • 20221008_113011-middel.jpg
  • 20221008_113725-middel.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken