1.6 THP oliedruk problemen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
3008
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010
Brandstof
Benzine
Reacties
9
Bekeken
1848
Gepost: 26-04-2023 14:09
Professional

pascal93

Diagnosetechnicus
van den boog automotive
Anders/Overig

Lid sinds: 14-12-2022
5 bijdragen

Goedendag,

Wij hebben hier een 3008 staan met een 1.6THP motor.

nu begon het probleem met motorlampje en de storingen 

P15A6 regeling oliedruk te hoog ten opzichte van de richtwaarde

P0948 Faulth control oil pump electrovalve short to positive 

P0945 Fault control of the oil pump electrovalve open circuit.

Met datalijst is ook werkelijk de oliedruk te hoog. Bij stationair draaien is de druk al 6 Bar.

 

Dus reparatie uitgevoerd oliepomp vervangen en de elektroklep vervangen van de oliepomp. dit I.V.M hebben het toch open liggen en gaan het niet gokken dat er ook iets met de pomp aan de hand is. elektroklep heb je ook meteen de draad eraan zitten die van binnen de motor naar buiten gaat. Deze geeft vaker storing.

 

alles dichtgebouwd en auto starten. gelijk het motorlampje weer aan, maar met uitlezen geen code te zien nog. stukje gereden en met uitlezen dus de code's oliedruk te laag. 

P0524 oil pressure sensor signal pressure too low in relation to the setting

P15A1 Oil pressure regulation pressure too low.

Controle oliedruk stationair zit op 1.6 Bar, verwachte druk is 2.6 bar.  en bij rijden en hoger toerental gaat de druk mee met wat de verwachte waarde moet zijn. Lampje gaat dan ook uit en melding stop gaat ook weg. 

Alles weer open gegooid en gecontroleerd niks te zien. hebben toen nog een keer en nieuwe actuator erop gezet en alle weer dichtgebouwd. toen met starten motorlampje uit en de drukken waren goed. Geen meldingen. Goed stuk gereden en bij terugkomst stationair draaien gaat olielamapje branden en melding stop. oliedruk weer te laag, alleen stationair. bij rijden en toeren houden zijn de drukken goed.Wat me ook opgevallen is dat bij de nieuwe actuator de datalijst de aansturing van de actuator zichtbaar is. Na terugkomst blijft deze aansturing op 0 staan en doet deze niks. 

 

Mijn idee is dat de nieuwe oliepomp gewoon goed is want kan de drukken wel leveren alleen wanneer de actuator niet meer aangestuurd word gaat het fout. En bij koude motor lijkt het ook goed te gaan. alsof als de olie opwarmt er iets niet goed gaat en de actuator uitgeschakeld word. onder rijden zie je hem soms nog wel fluctueren maar stationaar blijft die op 0% aansturing staan 

In de datalijst van mijn tester en met een originele peugeot tester is in de datalijst soms olie temperatuur niks te zien en soms geeft deze 250 graden aan. dat vind ik wel vreemd. wat ik gelezen heb is er een oliepeilsensor achterop het blok zit en die is ook een temperatuur sensor. deze heb ik uitgewisseld met een andere auto maar dat heeft geen effect gehad. 

Heeft iemand hier ervaring mee 

Gemeten

Bedrading rechtsreeks vanaf stuurapparaat naar de acturator met stekkers los een H7 lamp overheen gezet om de bedrading te testen. deze is goed. Oliedruk sensor vervangen Oliepeilsensor/ temperatuur sensor uitgewisseld van een andere auto.

Uitgelezen met

Launch

Foutcodes

Motor P0524 P15A1 BSI F4C4 F40A

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.