Schakelen en inleren standen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
Bipper
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2012
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
818
Gepost: 12-04-2021 10:17
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
3726 bijdragen

Komt binnen via garage: auto krastte in achteruit en wou slecht in eerste versnelling (alleen rollend), verdere versnellingen ok.

Koppeling is vervangen, komt bij mij om in te leren: wil niet, ontluchten gaat goed, maar geeft inleerfout op koppeling inleren, daarna ook op schakelpunten inleren (transmission gate) met melding slag te klein (ook met Peugeot software gedaan, zelfde verhaal).

Slag koppeling is te klein: originele koppeling vervolgens door de garage laten plaatsen en gaffel vernieuwd, komen 2 mm in de richting, niet voldoende. Pen op unit opgedraaid, nu ongeveer 22mm op contact. Koppeling wil nu inleren en auto kan weer netjes in de achteruit, maar wil slecht in vooruit. Als je schakelt van N naar vooruit probeert systeem maar valt uit versnelling, probeer je nog eens dan soms wel.

Schakelpunten inleren wil niet, geeft alsnog aan dat de slag te klein is. Voor specifiek deze bak kan ik nergens goede info vinden. Alleen voor de CFC328 , waarbij koppeling pen op 22mm ongeveer moet staan. Bij de SELESPEED CFC308 V2 (EP) [CAN] tref ik niks op dit vlak. Heb het idee dat het wellicht als de Alfa's richting 28mm moet zijn maar weet het niet zeker. 

Pin voor de sensor staat halverwege na reparaties waarbij koppeling en gaffel (origineel) zijn geplaatst  (foto 2), stond eerst ruim verder naar voren (idd geen slag dus). en vervolgens na afstellen pin tot 22 mm (foto 1)

 

status: als de auto rijdt schakelt hij niet naar de 2 maar naar vrij, zet je hem dan weer in de versnelling pakt hij hem vaak wel (rijdend) en dan kun je feilloos door naar andere versnellingen.

 

Vloeistof (hydraulish) ververst, druk is ook netjes boven 40 bar (slaat in rond 40, naar 50 a 52), ook wanneer druk rond 50 bar zelfde probleem. Koppeling gaat bij schakelen ook bij falen naar ongeveer 8.xmm, tester is niet 100% nauwkeurig in afstand ivm snelheid meten, maar lijkt zelfde bij wel en niet schakelen.

 

Hoe lang consument rondgereden heeft is onbekend dus eventuele schade aan synchro is ook nog mogelijk. Alleen was dit probleem in deze vorm niet aanwezig voor reparatie wat ik van de klant(en) hoor.

 

VRAAG: Wie heeft de juiste afstelgegevens zodat we de basis goed hebben en eerst de schakelpunten kunnen inleren voordat andere zaken nagekeken gaan worden (schakel solenoide,

Gemeten

druk: netjes boven de 40 bar (slaat dan in tot iets boven 50. schakelpunten: (voor dit type ook niks van te vinden) N 19.8mm gearshift shaft R 28.8 mm gearshift shaft 1A 9.88 mm gearshift shaft

Uitgelezen met

Autel, Hella

Foutcodes

P2917-71 Transmission Fault the gear is engaged P2914-78 Transmission Fault the gear is not engaged

Bijgewerkt door Matronix op 12-04-2021 10:36
Bijgewerkt door Matronix op 12-04-2021 12:45
Bijgewerkt door Matronix op 12-04-2021 12:54

Downloads (2)

  • bipper-na-afstellen.jpg
  • bipper-na-nw-koppeling.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen