Storing ABS-ESP code C1301 Coherentie sensorsignaal remdruk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Peugeot
Merk
Peugeot
Model
Partner
Type
Partner
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008
Brandstof
Diesel
Reacties
16
Bekeken
1586
Gepost: 02-06-2020 19:59
Professional

Mobitech

Zaakvoerder
Mobitech
Universeel

Lid sinds: 12-04-2016
38 bijdragen

Hoi, beste AMT-ers,

Vorige week een Peugeot Partner binnengekregen met ABS - storing, uitgelezen & blijkt storingscode C1301 te hebben, Coherentie met sensorsignaal remdruk. Storingscode makkelijk te wissen, keert onmiddellijk terug na bediening rem. Op datalijst nagekeken, remdruk op de datalijst van de ABS- computer blijft constant 70 bar. Na wat opzoekwerk online blijkt dat bij deze Bosch 8.1 ESP- unit regelmatig de remdruksensor zou defect gaan. ABS- blok gedemonteerd en opgestuurd naar AC tronics voor revisie, keert terug met de vermelding dat er niks mis is met de remdruksensor. In reparatiedossier ook de vermelding dat mogelijks de rempedaalschakelaar de boosdoener kan zijn. ABS- blok terug gemonteerd, ontlucht volgens alle procedures en voor alle zekerheid maar het schakelaartje mee vervangen ( had ik al uitgemeten en was volgens mij OK, maar je weet maar nooit ... ) Je raadt het reeds, dadelijk floepen alle waarschuwingen weer aan ...  Remdruk staat nu op 150 bar vast volgens de datalijst . Signaal rempedaal komt binnen in de datalijst.  Meting aan rempedaalschakelaar, voedingen op pen 1 en 3 zijn ok. Uitgaand op pen 2 : 0V pedaal los, 12 V ingedrukt. Uitgaand op pen 4 : 12 V pedaal los, 0V  pedaal ingedrukt.  Lijkt mij ok te zijn.  Aan de ABS blok, volgens schema van Hella, zou enkel  voeding 1 & signaal 2 gebruikt worden, deze draden daar opgezocht en daar komt het signaal inderdaad toe . Nu sta ik een wat radeloos, waar gaat dit tweede signaal naartoe ( bediening remlichten ? )  Volgens mij gaat hij in fout omdat de remdruk niet wijzigt op het moment dat je op het pedaal drukt.  Toch is er voldoende remdruk, wagen remt perfect op alle 4 de wielen ... 

Iemand hier al ervaring mee, zou het toch intern in de ECU in de blok kunnen liggen ( misschien alleen remdruksensor gecontroleerd ? ) Waar gaat dit tweede, omgekeerde signaal naartoe, iemand een schema van?  Heb ook niet zo'n blok ter beschikking om effe uit te wisselen, met de ontluchting erbij is dit ook niet effe algauw vervangen :-) ... 

Alvast superbedankt voor het meedenken hé !!

Grtz, Karel

Gemeten

Waarden aan rempedaalschakelaar OK, Signaal komt toe aan ABS - blok. Druk ( op datalijst ) varieert niet met het induwen van het rempedaal . Was 70 bar vóór de demontage, na terug monteren 150 bar ( en blijft ook constant )

Uitgelezen met

Snap- on Modis, Hella

Foutcodes

C1301 Coherentie sensorsignaal remdruk

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.