Nokkenasvervroegingsprobleem Panamera EHybrid

Porsche
Merk / model / type
Porsche Panamera
Bouwjaar
2013
Brandstof
Hybride
Onderwerpen
Foutcodes
Motor

Aantal reacties: 14
Aantal maal bekeken: 515

Gepost: 17-11-2019 16:00
Professional

motomedic

Zaakvoerder
Moto Medic
Universeel

Lid sinds: 17-02-2013
527 bijdragen

Panamera E-hybrid met 245 kW V6 (bij mijn weten een Audi TFSI 3.0 blok met turbo en Rootscompressor) met verminderd motorvermogen en fout P0018 00 (correlatie nokkenaspositie bank 2 en krukaspositie).  Bank 2 is bestuurderzijde (bevestigd door lostrekken stekkers en kijken naar foutcodes). Scopebeeld van beide nokkenashall-sensors bevestigt dat bank 2 nokkenas ca 22 krukasgraden en dus 11 nokkenasgraden voorloopt op bank 1 nokkenas. Zie bijgevoegde screenshot van Picoscope: blauw is bank 1 rood is bank 2. Aansturing beide electromagnetische vervroegingsvalves aan achterzijde kleppendeksels gemeten en getest via testkast. Voor alle zekerheid eerst de  nokkenasvervroegingsvalves van cylinderbanken 1 en 2 gewisseld, daarna beide nokkenassensors: Nokkenas van bank 2 bijft voorlopen. Deze as reageert ook niet op bijsturen (terwijl de as van bank 1 wel verandert bij gas geven). Ook beide valves afgekoppeld maar geen invloed. Mijn huidige hypothese is (1) geen distributiekettingsprong of geleiderbreuk op nokkenas 2 want dan zou ie achterlopen niet voorlopen (2) mogelijk een vastgelopen hydraulisch stelmechanisme van de nokkenasvervroeging van nokkenas 2. Heb gefluhst (vrij zwarte motorolie die er 20.000 km in zat). Plan nu om de klant verder te laten rijden met verse motorolie in de hoop dat de versteller alsnog loskomt. Slecht plan? Iemand ideen of  gelijkaardige ervaring met de 3.0 TFSI van Audi?

Gemeten

Nokkenassensorsignalen bank 1 en 2 met Scope, aansturing nokkenasvervroegings-olievalves.

Uitgelezen met

Launch, Texa, Durametric

Foutcodes

P0018 00 (correlatie nokkenaspositie bank 2 met krukaspositie)

Downloads (1)

  • 20191115_163321.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.