Turbo druk probleem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Clio
Type
Clio III
Uitvoering
-
Bouwjaar
2011/5
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
2748
Gepost: 24-03-2017 21:01
Professional

n350

Lid sinds: 07-06-2014
223 bijdragen

Hallo,

Deze klant heeft de auto bij een handelaar gekocht (zonder garantie waarschijnlijk) en de auto kreeg na een paar dagen een motorstoring, ze is terug geweest en het bleek dat de turbo druk niet goed was. Daar hebben ze naar het schijnt een nieuwe (of gebruikte) turbodruk sensor gemonteerd. Maar na een paar dagen was de storing weer terug, daar is ze nog een aantal keren terug geweest zonder resultaat. Ze kwam bij mij aan en ik heb de auto uitgelezen (code P2263 turbodruk te laag) ook zag ik dat de dynamo helemaal vettig was en het bleek dat daar een O-ring aan een lucht doorvoer kapot was. Deze is vernieuwd en storing gewist en een proefrit gemaakt. Ook de turbo versteller gecontroleerd, gaat goed op en neer.

Auto leek goed. Na 1,5 week later weer motorstoring, uitgelezen (P2263). Ik had ondertussen een rookmachine gekocht dus uitproberen. Blijken er nog 2 lucht lekken in te zitten, 1 scheurtje in een buis en nog een O-ring. Verder geen lek gevonden. weer een proefrit gemaakt. Alles leek goed. Turbo druk bleef wel iets achter t.o.v. (150 mbar) wat de computer berekende maar ik dacht dat dat wel goed zou komen omdat er misschien nog wat vuil inwendig tussen de verstelling van de turbo zou kunnen zitten i.v.m lucht lekkage.

Weer een week verder, ondertussen ook de elektroklep vervangen die het vacuum regelt naar de turbodrukregelaar. Nu haalt hij wel zijn berekende turbodruk (wel iets vertraagt) maar de storing komt nog steeds terug. Voordat ik deze verving heb ik gereden met doorverbonden slang en dan liep de turbo druk hoger dan de voorgeschreven druk, dus naar mijn idee is de turbo goed.

De storing komt steeds terug als ze op de snelweg zit met bv. 120 km/h en versneld naar 130 km/h.

Ik heb al gevraagd of ze aan de handelaar wil vragen of hij een nieuwe of gebruikte turbo druk sensor hebben gemonteerd die misschien ligt te rotzooien (een nieuwe originele kost €157,00 dure gok), de handelaar reageert helemaal niet (voice mail) en neemt niet op.

En het rare is, met de Actia krijg ik code P2263 (turbodruk te laag) en met de EOBD tester P0299 turbodruk te hoog.

Aan de auto is vanaf het begin (met de lekkages) niets te merken, trek goed op, is pittig, houdt niet in, stottert niet.

Op dit moment heb ik mijn Texa EOBD logger er in hangen om te kijken of dat nog iets oplevert. 

Heeft iemand nog een idee?

Uitgelezen met

Actia mobile 3, APK Eobd tester

Foutcodes

P2263 P0299

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.