Toerental zakt weg en is te laag

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Mégane
Type
Mégane II
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002/12
Brandstof
Benzine
Reacties
5
Bekeken
2793
Gepost: 19-05-2011 08:58
Professional

jerilo

Directeur / eigenaar
JWA Autoservice
Universeel

Lid sinds: 29-12-2007
370 bijdragen

Goedemorgen,

Bij koude start slaat de motor goed aan en is het toerental verhoogt tot ongeveer 1000t/min. Maar zogauw je het gaspedaal aanraakt zakt het toerental onder de 500t/min wat voor een koude motor te laag is wat tot gevolg heeft dat motor afslaat. Na diverse sensoren gecontroleerd en doorgemeten en schoongemaakt te hebben (zie lijst hieronder) slaat de motor niet meer af en zakt het toerental nu tot ongeveer 700 - 750t/min wat nog steeds te laag is. Er zijn geen vreemde geluiden hoorbaar.

bij constante snelheid houdt motor ook licht in, schokkend rijgedrag.

Uitgevoerd:

- branstofdruk gemeten

- smoorklephuis schoongemaakt en opnieuw ingelezen

- vliegwielsensor schoongemaakt zat al een nieuw type op met nieuwe stekker (blauw)

- stekkers gecontroleerd van temperatuursensor en mapsensor

- nokkenas sensor vervangen door een nieuw exemplaar

- nokkenas regelplunjer gecontroleerd op vervuiling en werking

 

Dit alles heeft iets geholpen maar niet het gewenste resultaat.

Hierna conformiteitscontrole uitgevoerd van de parameters daar zaten wat problemen in die nog wel binnen de tolerantie vallen maar niet goed zijn volgens renault gegevens.

- alle temperaturen en drukken waren inorde

- het berekend stationair toerental moet liggen tussen de 752 - 1216 tr/min. Deze waarde is bij mij 702 tr/min aan de lage kant. Bij een probleem moet ik betekenis ET054 raadplegen hierbij moet je een aantal paratmeters controleren en zo kwam ik uit bij parameters PR118 en PR119

- PR118 stand gemotoriseerde smoorklep baan1 deze moet zijn bij gas los 4% vol gas 99,02% mijn waarde liggen bij gas los op 13% en bij vol gas ongeveer 90%. Dit lijkt mij niet goed maar de waarde liggen nog wel binnen de tolerantie vandaar waarschijnlijk geen storing.

- PR119 precies hetzelfde als bij PR118.

Mijn conclusie is afgaande van de parameters en diagnose waarde dat het smoorklephuis kapot is. Kunnen jullie hiermee meegaan.

Ik hou ook nog in mijn achterhoofd dat de verstelbare nokkenaspoelie defect kan zijn. Maar mijn eerste gedachten gaan uit naar het smoorklephuis.

Smoorklephuis is van VDO. RE is S3000 00A7 44

Graag jullie mening hierover.

Gemeten

Brandstofdruk 3,4 bar parameters

Uitgelezen met

Actia multidiag

Foutcodes

Geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken