foutcode dpo automaat

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Scénic
Type
Scénic I
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002
Brandstof
Benzine
Reacties
10
Bekeken
7168
Gepost: 16-03-2012 19:05
Professional

barts

Autotechnicus
roothans
Dealer

Lid sinds: 12-04-2011
189 bijdragen

Beste techneuten.

Wij hebben een vreemd probleem met deze auto.

Klant komt binnen met de klacht dat automaat soms bonkt/ slecht schakelt. Foutcodes uitgelezen met autocom. Drukregeling niet goed. Overleg met renaultdealer en op internet gezocht. Drukregelklep op hydraulisch blok vervangen (zitten aan bovenzijde van hydraulisch blok 2 regelkleppen, 1 voor drukregeling en 1 voor lock-up bediening). Proefrit gemaakt en aan klant meegegeven.

Na enkele dagen komt klant terug omdat storingslamp brandt. Weer uitgelezen, foutcode df016 (lock-up solenoid sluiting met plus). hydraulisch blok weer gedemonteerd en bedrading gecontroleerd. Alles ok. Nu blijkt met documentatie erbij dat we de verkeerde klep hebben vervangen, nl die van de lock-up. Maar omdat de drukregelklep en lock-upklep hetzelfde zijn toch raar dat we foutcode krijgen. Op diverse sites staat dat je eigenlijk beide kleppen tegelijk moet vervangen en computer moet laten updaten (i.v.m. andere aansturing?). Nogmaals renault gebeld. Zij zeggen altijd alleen drukregelklep te vervangen en is dan altijd goed. Besloten om 1 klep bij te bestellen en voor lock-up en klep waar nu fout op zit op de plaats van de drukregelklep te monteren.

Opnieuw proefrijden en ja hoor, na ongeveer 30 km gaat lampje weer aan. Uitlezen geeft nu foutcode df036(drukregelklep sluiting met plus). Dus wij denken: De regelklep die we als eerste nieuw erin hebben gezet is defekt, want hij geeft op allebei de posities daar een fout op.

Bij renault voor garantie een andere gekregen en gemonteerd. Opnieuw gaan proefrijden, maar nu komt fout df036 nog steeds terug als ie warm wordt.

Nu is mijn vraag:- heeft iemand hier ideeen over of zoiets al eens meegemaakt?

                           - Zou dit kunnen komen door de nieuwe types kleppen?   

                           evt. in combinatie met het niet updaten van tcm.(renaultdealer zegt dit zo nog

                            nooit gedaan te hebben)

groeten bart

 

 

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen