Scenic III EDC (dual clutch) met spookstoringen?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Renault
Merk
Renault
Model
Scénic
Type
Scénic III
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
1124
Gepost: 01-09-2020 11:35
Professional

Klus

Eigenaar/monteur
Universeel

Lid sinds: 11-09-2012
185 bijdragen

Ik heb hier een goed rijdende 2010 Scenic III met dual clutch (EDC) automaat. Maar om de haverklap stopt de automaat met meewerken. Het gaat hier dus niet over de DPO bak, met de gekende en hier reeds besproken problemen met kleppen. Bij storing, vaak optredend na rit van + half uur, kan je enkel nog manueel schakelen, en dan nog slechts 1 en 3, al de rest, ook achteruit doet het niet. Na een nachtje rusten, doet ie het weer perfect, soms enkele dagen aan een stuk. Accu is goed. Bij het optreden van de problemen krijg ik nu de foutcode DF381. Heel af en toe komt hier dan ook nog DF379 bij. Maanden geleden begonnen de fouten met foutmeldingen van het luchtreiningingssysteem, een gekend probleem, ook veroorzaakt door die automaat. Gek maar waar, bij storing EGR moesten gewoon de foutcodes van de automaat gewist worden, dan verdween die emissiestoring ook. En ging het schakelen weer goed. Sindsdien zijn er nog andere foutcodes geweest, torque fout op clutch enz. En na een reset deed ie het dan weer goed, soms een maand. Maar nu dus steeds terugkomend, die DF381, en nog rijden in 1 en 3 manueel. Het voorstel van Renault, een andere, nieuwe bak erin, lijkt te gek, want bij verdwijnen foutcode doet ie het perfect. De koppelingen vervangen zal ook niks verhelpen vrees ik, die doen het goed. En kleppen vervangen, zoals bij de DPO bak, dat wordt niks, die zitten hier niet in. 

In het verleden is er een complete software update uitgevoerd (naar aanleiding van dit probleem), zonder resultaat. Temperaturen koppelingen blijven ergens tss 65 en 70 °C, niet abnormaal denk ik. 

Iemand iets gelijkaardigs tegengekomen?

 

Uitgelezen met

universeel

Foutcodes

DF381 active Shift drum 2 motor circuit, short-circuit to +12V

Bijgewerkt door Klus op 01-09-2020 11:36
Bijgewerkt door Klus op 01-09-2020 11:50
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.