koppeling werkt ongecontroleerd, schakelt zeer moeilijk

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Smart
Merk
Smart
Model
City-coupé
Type
Coupe
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999
Brandstof
Diesel
Reacties
10
Bekeken
13495
Gepost: 19-10-2011 23:37
Professional

DGautomotive

Lid sinds: 28-11-2009
7 bijdragen

Heb probleem met Smart diesel automaat/tiptronic.

Bij koude motor geen problemen, schakelt correct op en af, zowel in de "A"-stand (=volledig automatisch) alsook wanneer je manueel schakelt.

Schakeltijden zijn dan normaal en wagen rijdt vlot zonder problemen.

 

MAAR, wanneer de motor warm is en vooral wanneer het buiten ook warm is, begint de schakelunit te falen.

In automatische stand schakelt hij zeer traag (aan kruispunt vaart minderen, bij terug optrekken duurt het dan zeer lang eer hij terug schakelt, weet precies de versnelling niet te vinden en lost dan veel te bruusk de koppeling).

In enkele gevallen viel wagen zelfs stil en ging de ABS lamp branden. Als je dan contact afzet, auto sluit, auto terug opent, contact terug opzet en start, dan is het weer voor X-aantal km opgelost.

Ook bij manueel schakelen vertoonde hij zelfde problemen. Ofwel versnellingen niet vinden en zeer traag schakelen, bijna volledig uit bollen en dan zeer bruusk de koppeling lossen.

Soms verhoogt het toerental niet wanneer je gas geeft, soms wel. Lijkt wel of hij niet meer weet wat hij moet doen. Vooral wanneer het toerental toch in de hoogte gaat wordt het gevaarlijk, want als hij dan plots zeer bruusk de koppeling lost op een kruispunt, dan sta je midden op de weg stil en kan je niet meer van plaats... Zeer gevaarlijk en onbetrouwbaar! wanneer hij het in de ergste graad heeft, verdwijnt ook de schakelinstructie op het dashboard en komen er drie horizontale strepen op. Deze verdwijnen wanneer je stopt, contact afzet, wagen afsluit, wagen terug opent, contact terug aanzet en terug start.

Wanneerje in een file moet volgen (veel vertrekken en stoppen) dan wil hij soms zelfs niet meer vertrekken. Op het dashboard komt dan niets meer. Is zelfs niet meer direct op te lossen door reset via contact en afsluiten voertuig. Wanneer je de wagen dan manueel een paar meter verder duwt om aan de kant te staan, dan vertrekt hij na afsluiten en terug openen meestal weer wel.

Bij de dealer eerst de foutcodes uitgelezen (praktisch allemaal ivm koppelingsactuator).

Volledig de versnellingen terug "aangeleerd" en proefrit gemaakt. Probleem leek opgelost, schakelde weer perfect. kosten: 2u werk, €130,00.

Maar bij de eerstvolgende langere rit (meer dan 30km) en vooral bij warm buitenweer kreeg hij het weer net hetzelfde.

Terug naar de dealer die me verzekerde dat het zou opgelost zijn met de vervanging van de koppelingsactuator. Klant gecontacteerd, was akkoord met vervanging, dus laten vervangen. Kosten: € 531,67.

Heeft een paar dagen goed gewerkt, buitentemperaturen waren al heel wat lager, maar na enkele langere ritten bij hogere buitentemperatuur heeft hij weer dezelfde symptomen, zij het nu wel wat minder heftig en het dashboard is niet meer tilt geslagen.

Klant niet tevreden, want heeft ondertussen al bijna € 650,00 kosten gehad en smart is nog even onbetrouwbaar en gevaarlijk om mee te rijden.

Dealer gecontacteerd, deze vermoeden nu dat de volledige koppeling om zeep is (koppeling, drukgroep, vliegwiel...).

Ik vind het wel vreemd dat de wagen nog steeds bij koude motor perfect schakelt en pas bij volledig warme motor terug de problemen krijgt.

Zou dit ook niets met sensoren te maken kunnen hebben?

Klant is de wanhoop nabij en vreest in een straatje zonder einde te komen. Wil niet te veel kosten meer doen aan auto van 10 jaar en met 80.000 km. Of wil tenminste weten waar hij aan toe is.

 

Iemand een idee?

 

Groeten,

Dirk.

Bijgewerkt door DGautomotive op 19-10-2011 23:40
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.