Spanning

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Merk
Model
Type
Uitvoering
-
Reacties
3
Bekeken
2579
Gepost: 26-04-2009 00:02
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
6338 bijdragen
k zit met een probleem in een auto. Bijgevoegd zit het elect.schema en component verklaring. De eerste keer dat de auto langs kwam werd het hoofrelais niet meer aangestuurd. Vincent heeft dat toen geconstateerd. De ECU is toen verv. Na twee weken was de auto terug. Nu kon de motor niet meer met het contact uitgezet worden. Een gedeelte van de geschakelde voedingen werd niet uitgezet. Na controle bleek dat de ECU de boosdoener was. Ik heb deze open gemaakt en de diode die achter pootje 32 zit in de ECU was ontploft. Er zat nog garantie op de ECU en de klacht was anders als de vorige keer. Dus is de ECU weer vervangen. Echter na een week was de auto weer terug met de eerste klacht. Nu weer de ECU open gemaakt en weer diode 32 stuk. Volgens ACtronics komt het door de accu of dynamo. Nu is het wel een voeding, maar ik ben van mening als de dynamo of bobine (deze wordt ook gevoed door dezelfde draad) een te hoge stroom/spanning geeft dat dan of de zekering 7,5 A springt of dat de diode achter pootje 30 ook defect zou gaan. Pootje 32 en 30 zijn dezelfde draad en hebben ieder een eigen, maar eenzelfde diode. Ik zelf denk dat het door het component komt wat gevoed wordt door de ECU via diode 32. Helaas kan ik niet achter halen welk component(en) dat zijn. Ik heb de stroom gemeten door draad 32. Deze is gemiddeld 0,06A. Wat ik meet is dat de stroom omhoog als er een verbruiker wordt aangezet. De stappen motor wordt in ieder geval gevoed via deze draad. Als de stappenmotor bedient wordt gaat de stroom even omhoog naar 0,30A Wat me opvalt is dat ik het hoofdrelais gewoon kan verwijderen en ik geen problemen ondervindt. De motor blijft lopen en kan na afzetten ook weer gestart worden. Als ik dan ook draad 32 onderbreekt dan valt de motor wel uit. Als ik het hoofdrelais erin laat zitten en draad 32 onderbreek blijft de motor weer gewoon lopen en kan na afzetten ook weer gestart worden. Als het hoofdrelais erin zit is het stroom gebruik door draad 32 0,00A. De spanning op deze voedingen is NU ook netjes. Je ziet dat hij iets indipt als de bobine wordt aangestuurd. Dit is maar 0,78 volt. Heb jij een idee wat deze ontploffing kan veroorzaken? Zou het in de voeding kunnen zitten? Kan een stappenmotor soms een te hoge stroom trekken waardoor de diode ontploft? Waardoor ontploft een diode eigenlijk? Ik dacht dat de spanning niet echt een probleem hoeft te zijn, maar als de stroom iets te hoog wordt dat dat wel een oorzaak kan zijn. Hoe hoog mag die stroom dan zijn? Zo, heel wat vragen, maar ik denk wel dat jij de meeste zo wel weet. Alvast bedankt, Iwan

Downloads (1)

  • naamloos-2.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken