Verstuiver stopt er soms mee

Toyota
Merk
Toyota
Model
Auris
Type
TYPE E15
Uitvoering
-
Bouwjaar
2009
Brandstof
Diesel
Reacties
2
Bekeken
45
Gepost: 02-07-2025 20:30
Topmonteur

Bloemhof

Diagnosetechnicus
Universeel

Lid sinds: 22-09-2009
1809 bijdragen

De auto rijdt prima tot dat je ongeveer 50 tot 150km gereden hebt dan gaat hij op het één op het andere moment op 3 cilinders lopen. Dit kan een paar seconde zijn, maar ook wel zo'n 10 tot 15 seconde. Als het langer aanhoudt en je laat de motor naar stationair toerental zakken, dan gaat hij altijd op weer op 4 cilinders lopen. Daarna kun je weer een langere tijd rijden voordat het weer voordoet. Tussen de 10 en 100km en dat doet hij het weer.

Gemeten

Toen ik het zelf ervaarde, dacht ik direct dat het een probleem met een verstuiver zou zijn, dus de 4 verstuivers uitgebouwd en bij een dieselverstuiver test locatie laten controleren. 1 verstuiver was slecht, die had op allerlei gebieden verkeerde waarde, 1 was redelijk (alleen retour te veel op één waarde iets te veel inspuiting) en 2 waren goed. Bovenstaande verteld aan het testcentra en die gaf aan dat waarschijnlijk die slechte verstuiver het probleem was, deze vervangen door een gereviseerde. De verstuivers voor deze auto zijn extreem duur. 1200 euro. In Duitsland uiteindelijk een diesel revisie center gevonden die ze voor 500 euro gereviseerd leverde, hiervan dus één gemonteerd. Maar hij doet het nog steeds, het zijn piëzo dieselverstuivers. Met de scoop gemeten op de 4 verstuivers, als het probleem zich voordoet blijven alle 4 verstuivers aangestuurd. Gekeken in de meetwaarden bij brandstofcorrectie, maar de waarde veranderen wel iets bij het rijden, maar geen rare waarden en als hij op 3 cilinders gaat lopen, zie ik niets veranderen. Brandstof druk blijft dan ook even stabiel als de motor goed werkt, hij schommelt altijd wel wat, tijdens constant rijden zo'n 50 tot 75 bar. Maar dat doet hij ook als hij het goed doet. De weerstand van de piëzo injectoren zijn alle 4 nagenoeg gelijk. De motor ecu gaat geen storing opslaan als de motor op 3 cilinders loopt, of het moet heel lang duren misschien, maar het heeft nooit langer dan 15 seconde geduurd. Er zijn ook geen meetwaarden van misfires zodat ik kan zien welke cilinder het is. Ik denk toch dat een piëzo element van één van de andere drie cilinders soms het mechanische deel van de verstuiver niet aanstuurt. Maar welke? Aangezien het zulke dure zijn. Ik vind het wel bijzonder dat even de motor naar stationair toerental laten zakken, het probleem dan weer weg is en dat je dan zo weer 50km kan gaan rijden. Soms duurt het ook maar 2 seconde terwijl je het toerental vasthoudt en dan is het ook weer langere tijd weg, dus dat kan ook.

Uitgelezen met

Hella Gutman

Foutcodes

Geen foutcodes.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken