Gepost: 18-08-2025 09:11
vandoesburgautomotive
Directeur / eigenaar
Van Doesburg Automotive
Anders/Overig
Lid sinds: 10-10-2023
17 bijdragen
Goedemorgen,
Ik zal beginnen met de voorgeschiedenis uit te leggen van deze caddy. 9 maanden geleden is deze caddy gestrand met een kapotte hogedrukpomp en slijpsel in het brandstoffilter. Destijds heeft een andere garage die reparatie gedaan, die heeft de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Hogedrukpomp vervangen.
- Opvoerpomp in tank vervangen.
- Tank en leidingen gespoeld en gereinigd.
- Nieuwe distributieriem en waterpomp gemonteerd.
- Brandstoffilter vervangen
Helaas zijn ze hier gestopt en zijn zowel de rail als de verstuivers niet los geweest of getest. Het laat zich dus wel raden dat die nu 9 maanden later strand met 2 kapotte verstuivers. Klant had al wat langer last van af en toe een hikje bij wegrijden en rauw lopen. Zijn eigen garage had niet op korte termijn tijd dus is die via via bij ons terecht gekomen.
Wij hebben de auto binnen gekregen, trekken het brandstoffilter open, weer ijzer in het filter. Goed, dit kan natuurlijk nog wat restant zijn wat er niet uit is gekomen met reinigen. Omdat wij geen risico wilden nemen hebben wij de pomp gedemonteerd en laten testen. die pomp bleek het prima te doen en er is geen ijzer tevoorschijn gekomen.
Vervolgens hebben wij de reparatie uitgevoerd, weer een nieuwe distributieset gemonteerd, 4 nieuwe verstuivers gemonteerd, en nog het een en ander aan onderhoudswerkzaamheden gedaan.
Maar toen wij gingen rijden met de auto was die niet goed. auto liep heel rauw voor nieuwe verstuivers en haalde verschrikkelijk bij deellast. Wij zijn een tijdje aan het zoeken geweest, uiteindelijk een plaatje tussen de egr buis gezet, en toen was het compleet weg. Probleem gevonden zou je zeggen. Niets was minder waar. Hij deed nog precies hetzelfde. Overigens was de oude egr klep ook nog maar een jaar oud...
Toen hebben we het vacuumklepje van de egr vervangen, dit haalde ook niks uit. Na een nieuwe luchtmassameter werd de situatie een heel stuk beter, maar nog niet 100%.
Omdat we (helaas) niet hebben gereden met de auto voor de reparatie besloten we de oude verstuivers eens te proberen om te kijken of het dan misschien weg was. Ook dat bleek niet te helpen. vervolgens hebben we de timing nog eens extra gecontroleerd, maar die bleek spot-on te staan. Het gereedschap ging er zonder enige weerstand in.
We hebben toen wel de nieuwe verstuivers er weer terug in geplaatst, wat schetst onze verbazing, hij loopt weer mooi stil! Echter is het halen nog steeds aanwezig, zij het in iets mindere mate.
Wij lopen nu een beetje vast op waar we het zoeken moeten. Zijn er mensen die dit vaker voorhanden hebben gehad, die dit herkennen? of misschien wel een idee hebben waar wij nog niet aan gedacht hebben. Auto heeft al die tijd geen foutcodes.
We hebben voor de zekerheid nog inspuiting met de scope gecontroleerd, bijgevoegd 2 foto's daarvan, beide van cylinder 1. Van de overige cylinders ziet het inspuitbeeld er hetzelfde uit.
Gemeten
Raildruk
Egr vraag en werkelijk
Lmm vraag en werkelijk
Turbodruk vraag en werkelijk
Vnt aansturing
Uitgelezen met
Bosch KTS
Downloads (2)
- 20250818_082246.jpg
- 20250818_082349.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken