VW Crafter startprobleem

Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Crafter
Type
Crafter
Uitvoering
-
Bouwjaar
2019
Brandstof
Diesel
Reacties
8
Bekeken
198
Gepost: 03-06-2025 18:48
Professional

Mobitech

Zaakvoerder
Mobitech
Universeel

Lid sinds: 12-04-2016
41 bijdragen

Volkswagen Crafter 2.0 biturbo diesel euro 6 130 kw, waar we een motorblok hebben vervangen, met geen stokken aan de praat te krijgen. Heeft eigenlijk wel zin om aan te slaan en doet heel soms een paar rondjes, maar is niet aan de rol te houden. Brandstofdruk tijdens starten 340 bar dus zou eigl genoeg moeten zijn ( gemeten Hella ) Zeker al 10 x de lagedrukpomp aangestuurd ter ontluchting, zonder result. Alle roetfilter- attributen van de uitlaat losgemaakt, kan vrij uitademen. Op datalijst gezien ( motorkoppel / cilinder ) dat nr 3 en 4 zo goed als niks Nm aangaven, vandaar twee injectoren op die cilinders vervangen, codes ingeleerd, geen resultaat. Als we slang tussen IC en gasklep er tussenuit halen en hem wat startpilote laten ruiken draait hij zo lang we onze spuitbus hanteren... Lijkt dus op het eerste zicht toch een brandstofprobleem te zijn. Meermaals uitlezen na lange startpogingen geeft geen enkele storingscode. Dan begin je aan alles te twijfelen & vraag me dus af of m'n timing wel klopt. Later model, met de locking tool T10490, krukas uitlijnen met pinnen locking tool in de bout - gaten van de poulie ( dus niet het oude systeem met de markering, dat over de tanden van de poulie schuift ) . Krukaspoulie is wel overgebouwd van de oude motor naar de nieuwe, vlakke kant niet uitgesleten, leek niks mis mee.  Heb wel al meermaals zo'n riem vervangen, maar dan komt ie er eerst af en dan heb je de krukas vooraf al gecenterd. Vandaar mijn vraag, die moet toch BDP 1 e cilinder staan hé, anders klopt m'n timing niet. ( 4 gaten in de poulie, 2 pinnen, kan je dus per kwartje vastzetten . Heb motor meermaals manueel rond gedraaid na montage riem, alles leek me toch ok, maar zou die dan starten op pilote ? Ontluchting heb ik hier als topic zien passeren, moet ik eerder in de richting van de resterende injectoren denken ? ( hebben er 2 maand uit gelegen ) . Maar als ik niet zeker ben van die BDP 1 zal ontluchten weinig uithalen. Biturbo grondig betast toen hij eraf lag, leek ook niks mis mee te zijn.  Me al suf gedacht waarom hij niet wil starten, vandaar mijn vraag of jullie er meer ervaring mee hebben, misschien wel een gouden tip :-)) ? Alvast bedankt voor het meedenken, grtjs, Karel. 

 

Gemeten

Brandstofdruk hoger dan 300 bar,

Uitgelezen met

Hella

Foutcodes

Niks foutcodes, had er eentje van de druksensor - gloeistift 3 e cilinder, maar die hebben we vervangen.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken