P1570 / code 17978 startblokkering Golf 4

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk / model / type
Volkswagen Golf Golf IV
Bouwjaar
1998/1
Brandstof
Benzine
Onderwerpen
Elektronica
Starten / niet aanslaan

Aantal reacties: 7
Aantal maal bekeken: 198

Gepost: 08-07-2018 11:15
Topmonteur

Matronix

Diagnosetechnicus
HSM Autoservice

Lid sinds: 04-05-2014
2728 bijdragen

Auto wil niet starten, door een handelaar gekocht en rijdend opgehaald, daarna startproblemen.

slaat aan en weer af, traditioneel startonderbreker symptoom. 

Uitgelezen; code 17978 - Motorregelapparaat geblokkeerd met P1570 - 35-00

geen storingen in instrumentenpaneel, wel in ABS, gewist en voor zekerheid zelfs even abs stekker losgekoppeld, dat was niet van invloed

vcds status in 17 - instrumentenpaneel
022 - engine start permitted = yes
022 - ecu responding = no <--- (!!!)
022 - key condition = yes
022 - number of keys adapted = 2 (beiden getest allicht)
023 - variable code matched = yes
023 - transponder status locked = no <---- (!? beide sleutels, lijkt(!) niet van invloed op starten???)
023 - fixed code authorised = yes
023 - immobiliser status = n/a <--- deze info heeft dit systeem niet, lijkt(!) niet van invloed

gezien in kanaal 023 de fixed code geautoriseerd is en de het lampje op de dash dan ook uit gaat (start onderbreker) lijkt het verhaal mij toe te spitsen op de communicatie vanaf ECU en zijn ring, etc. allemaal buiten beeld

Normaal meet ik o.a. even snel een 5v. circuit en 12v. op bijv. LMM bij contact aan. 5v. ok, voeding (1?) en massa's (2) op ecu's ook. 12v. uit circuit o.a. LMM schakelt in en weer uit na op contact, door weer uitschakelen start relais. Had eerst systeem niet goed gezien en daardoor tijd verknoeid deze 12v. na te jagen. Er brandt geen lampje van ECU op de dash bij op contact (maar kan zo niet zien of deze afgeplakt is, dan zou mij niet verbazen, of defect, of niet bestaand, staat ook niet in schema instrumenten paneel).

Na al deze info (en een scan van het systeem) de feitelijke vraag: is de communicatie tussen ECU en Instrumentenpaneel rechtstreeks of via de CAN lijn. Heb CAN op scope staan en lijkt wel goed, de 2 rechtstreekse lijnen op ECU gemeten en daar tref ik korte comms op 1 kanaal maar op de ander eigenlijk niks aan comms, alleen wat spanningverschil bij aan/uit zetten (zal nog eens meten met draden doorgeknipt, om te zien of we van beide zijden comms krijgen of draadbreuk wellicht). Ik ken het systeem niet goed genoeg om zeker te zijn of de comms voor startblokkering via k lijn loopt of canbus, beiden tussen ecu en instr.paneel aanwezig volgens schema) en wat ik moet zien op die beide lijnen.

Gemeten

5v. circuit massa's (had soms 0,2 v. op massa's, maar na extra massa netjes schoon en geen invloed) 12v. diversen zekeringen allicht voeding op ecu uitlezen immo waarden canbus

Uitgelezen met

VCDS

Foutcodes

P1570 35-00

Downloads (1)

  • scan-20180702-1948-241560km.txt


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.