P2196

Volkswagen
Merk / model / type
Volkswagen Golf Golf VII
Bouwjaar
2014
Brandstof
Benzine
Onderwerpen
Brandstof(systeem)
Motor
Weggedrag

Aantal reacties: 10
Aantal maal bekeken: 245

Gepost: 07-11-2019 23:41
Professional

AVSAART

After sales manager
AVS Auto's
Merkspecialist

Lid sinds: 21-07-2016
8 bijdragen

Wij hebben deze storing  na ongeveer 2 weken rijden.

als we de storing wissen komt deze na 2 weken terug.

fuel trim long is bij tussen de 1500 en 2500 rpm 8%. Veel te hoog.

Wat ik ook verzin de fuel trim zakt niet, overgens loopt de auto niet verkeerd, is alleen wat zenuwachtig  met constant rijden 50 a 60 km/h.

Dit reeds gecontroleerd en uitgevoerd :

Software update van de ecu 0020 naar 0040 uitgevoerd. + Map sensoren gewisseld + gasklep gewisseld + vacuum lekkage gecontroleerd + injectoren gereinigd + bougie's vervangen.+ turbodruk en brandstofdruk gecontroleerd.

vorige garage lambdasonde-1 vervangen. Origineel VW.

Iemand nog een idee waar we het moeten zoeken.

 

 

foutcode:  18628    P2196

  Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nlLambda-sensor Bank-1 Sensor-1    signaal te rijk

duLambda Sonde-1 Bank-1    Signal zu fett

enOxygen (Lambda) Sensor B1 S1    Signal too High (Rich)

Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

 

 

Mogelijke verschijnselen:

  • Waarschijnlijk is er rijdend geen enkele probleem te merken
  • Misschien enig gebrek aan vermogen of een hikje tijdens het accelereren
  • Emissielampje brandt

Mogelijke oorzaken:

  • Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
  • Brandstofaanvoer onjuist
    • brandstofvoorraad te laag
    • brandstoffilter vervuild
    • brandstofpomp vuil of defect
    • injector(en) vervuild of kapot
  • Te veel lucht
    • luchtlek voor de gasklep
    • onderdruk systeem is lek
    • te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
    • oliepeilstok en/of oliedop sluiten niet goed af
    • de EGR lekt lucht
    • de LMM (G70) is vuil of defect
    • een lek na de LMM
    • de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is defect
    • (N112) lekt
  • Lambdaregeling defect
    • lambdasensor voor de katalysator (G39) is defect
    • bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
  • Uitlaat defect
    • katalysator lekt, defect
    • uitlaat lekt

Mogelijke oplossingen:

  • Eerst de makkelijke dingen:
    • maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten
    • maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
    • check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
    • check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet, die staat meestal in het meetwaardeblok van Module-01, Groep-10
    • bij een diesel: check de verstuivers
    • niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
  • Te veel brandstof
    • kontroleer op correcte brandstofdruk
    • kontroleer brandstofpomp
    • check alle injectoren
  • Check op lek na de LMM
  • EGR klep zit vast
  • Check de uitlaat op lekken
  • Check Secondary Lucht Systeem op lekken
  • Check de vacuüm leidingen op lekken
  • Check de compressie van alle cilinders

Extra info:

  • Een lambda-sensor in bank 1 heeft geconstateerd dat er te veel zuurstof in de uitlaatgassen zit, te arm dus

Uitgelezen met

Odis en VCDS

Foutcodes

P2196

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.