koelvloeistof is pure olie geworden ?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
1998
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
3709
Gepost: 28-04-2008 01:57
Professional

steve

Lid sinds: 27-04-2008
3 bijdragen
Hallo ,

Ik bezit een VW caddy van 1998 en op 15 Januari 2008 bij 266 000 km op de teller en op weg naar zee heeft 1 van de kleppen het begeven en was ik genoodzaakt mijn auto naar dichtsbijzijnde niet gekende maar officiele VW garage te takelen en een nieuw blok te laten plaatsen  maar sindsdien heb ik dus 1 hoop ellende.
De "2nd hand" geplaatste had 140 000 km op de teller . Maar na vervanging begon er diesel te lekken. bleek er een darmpje naar de filter stuk dus word vervangen. Nog geen 2 weken later bij vertrek smorgens , merk ik een plas onder de wagen en blijkt deze te lekken vlak voor het blok ter hoogte van de waterpomp. De plas is koelvloeistof en bij nazicht in de garage zegt men dat de waterpomp + joint vervangen dient te worden. Dit gebeurd dan ook.

Maar nog geen twee dagen na ophaling alweer lekkage van koelvloeistof op dezelfde plaats .  Na contact genomen te hebben met de garage waar de waterpomp vervangen is zegt deze mij dat hij denkt dat het de join de culasse is die lekt. Daarop neem ik contact op met de garage waar het blok vervangen (nog geen 5 weken voor dit alles) en waar men mij verzrkerd had dat de motor nog heel goed was. Deze zegt dat ik de wagen dan maar eens terug moet binnen brengen want zij dachten dat hij warmgelopen had , hetgeen niet het geval was , want ten alle tijden is de temp. en olie op peil gebleven , en was er enkel lekkage van koelvloeistof ,  geen lampje of waarschuwing what so ever. Dus auto gaat terug binnen en word "nagekeken" en bij ophaling staat men auto te draaien met motorkap open . Ik vraag naar de baas en tot zijn eigen verbazing had hij de wagen vergeten af te zetten. Hij had deze om 13 u gestart om wat warm te laten draaien en nog is te controleren en ondertussen was het 16.15 u !!!
Ondertussen vraag ik naar zijn verhaal van de warmgelopen motor maar dus daar ging hij niet op in want hij wist nu zelf dat dit ook niet het geval geweest was
Dan doet hij het verhaal dat toen bij het overzetten van de motor deze was opgetild aan de "trek/veer bouten" van de motor en dus hebben ze deze weer aangedraaid op de juiste spanning en dus moest ik mij geen zorgen meer maken want nogmaals zei hij was het een heel goede motor en het zou zonde zijn deze stuk te rijden !
Dus ik denk , eindelijk in orde !
 Maar nu zijn we 4 weken verder en wonder boven wonder buitenaf no visual problems , geen lekken , geen lampje , maar mijn vertrouwen in dit alle is al lang weg
en dus vandaag besluit ik toch maar eens oliepeil an alles onder de kap na te zien en merk dat men koelvloeistofreservoir er verdacht zwart uitziet !!
En bij het losvijzen van de dop zie ik binnenin geen vloeistof maar pure dikke zwarte brij , steek men vinger erin en blijkt dit pure dikke olie te zijn !!!
En op de koop toe staat deze op zen nrml peil !!
Er valt geen witte mayo te bespeuren aan de oliedop ofzo.
En bij navraag bij anonieme garage krijg ik dus weer te horen dat het de join de culasse zou zijn die stuk is , terwijl hij 4 weken geleden gerepareerd was voor hetzelfde probleem.
Ik heb in alle vertrouwen wegens omstandigheden in een ongekende maar officiele VW garage dit alles laten vervangen , maar dit gaat er bij mij ni meer in . Is het mij die ze dom willen houden , Moet ik hun vakmanschap in twijfel trekken of is dit alles echter een samenloop van brute pech ?
En zoals ik na wat opzoekwerk heb ik de volgende vragen .

1. Hoe komt dat ik nergens niks merk , geen temp die veranderd , geen lampje van koelvloeistof en alles normaal blijft werken   ?
2.Kan het iets anders zijn dan koppakking zoals warmtewisselaar of oliekoeler ?
3  kan ik dit testen ?
4. Ligt het aan brute pech of moet ik hier toch anders gaan denken over die zogezegd goede motor ?
5. een VW kenner zijn opinie van dit alles en oplossing ?

Thx in advance !!

Steve

 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken