2.0 TDI te weinig turbo druk

Volkswagen
Merk / model / type
Volkswagen Passat Passat VI
Bouwjaar
2006/1
Brandstof
Diesel
Onderwerpen
Foutcodes
Motor

Aantal reacties: 18
Aantal maal bekeken: 769

Gepost: 10-04-2019 12:12
Professional

Manick

Eerste Monteur
Universeel

Lid sinds: 08-05-2011
83 bijdragen

Beste Mede monteurs

 

Heb hier een Passat 2.0 TDI PD staan met een merkwaardig probleem. Te weinig turbo druk waardoor de auto in noodloop gaat.

Even kleine historie. Vorig jaar is de oliepomp vervangen ivm het beroemde inbus asje, toen hebben wij al aangekaart dat de turbo mogelijk ook schade heeft en 3 weken geleden was het zover. Uitlaat zijde turbo compleet afgebroken van de turbo as. Nieuwe turbo gemonteerd, luchtslangen schoon gemaakt, Intercooler vervangen ivm hoeveelheid olie in de slangen enz.

Auto heeft het 2 weken goed gedaan tot dat de klant weer binnen kwam met knipperd gloeispiraal, uitgelezen foutcode P0299 turbo onderdruk waarde niet in orde. Heb daarna wat testen gedaan. Ook contact gehad met turbo Hoet.

Als ik vacuum direct op de VGT van de turbo zet heb ik gewoon vol boost 2.3 bar dus dat is goed. Maar zodra ik de N75 magneet klep er tussen zet haal ik max 1.5 bar boost met gevolg de foutcode P0299. Roetfilter los gehaald ivm mogelijke te weinig doorstroming maar helaas geen verschil

 

Met vacuum meter onderdruk gemeten. Vanaf pomp en naar magneet klep in orde-1000mb. Tijdens rijden max -600mb richting de turbo. Ik zie in de data dat de klep wordt aan gestuurd maar nog steeds onvoldoende druk. Vacuum leidingen vervangen voor evt lekkage. Geen verschil. Ik ben bang dat ik toch een aanstuur probleem heb. Beschik helaas niet over een scoop. Magneet klep vandaag vervangen maar nog steeds geen verschil. Turbo druk sensor ook vervangen geen verschil

 

 

Gemeten

Vacuum gemeten -1000mb vanaf de pomp. ook naar de magneet klep. Vanaf magneet klep naar de turbo toe max -600mb en onvoldoende turbodruk Magneet klep en Turbodruk sensor vervangen geen verschil

Uitgelezen met

Texa

Foutcodes

P0299 turbo druk ondergrens

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.