deed het niet.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Sharan
Type
Uitvoering
-
Brandstof
Diesel
Reacties
6
Bekeken
3939
Gepost: 19-08-2002 19:44
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
We kregen vandaag een Volkswagen sharan TDI 90 pk,motorcode 1Z met 240.000 KM binnen die het niet meer deed.Onderweg was ie poltseling ze vermogen kwijt en begon behoorlijk te roken,na een tijdje sloeg ie af en was niet meer aan de praat te krijgen.(volgens de klant?!).

Bij uitlezen gaf ie aan "inspuitregeling overschreden",eerst dacht ik aan dat ie verkeerde brandstof had getankt.Dit bleek niet het geval te zijn.

Omdat ie de inspuitregeling had aangegeven als foutcode,ging mijn aandacht naar de distributie timming.Heb toen met een 2 - kanaalsscoop de BDP sensor en verstuivernaald sensor op beeld gezet en vergeleken met een andere TDI motor.

Hier was een duidelijk verschil te zien,hij spoot bij de probleem auto later in dan bij de auto die het deed.

De timming gecontroleerd en hij was inderdaad krukas-nokkenas 1 TAND versprongen.

De riem was 30.000 KM geleden verv. door mij toevallig.spanrol en geleiderrol had ook verv.Alles zat gewoon goed vast en de riem was op spanning,er was zelf nog een roetmeting met de nieuwe riem gedaan.

Dit is voor mij de tweede TDI motor waarbij de riem is versprongen.De eerste was een toledo ( zie rubriek SEAT,TDI te weinig vermogen) TDI 110 PK,bij deze motor had het echter frontale gevolgen.Hier zat nog wel de fabrieksriem op.

Mijn vraag is dan ook,zijn er meer van dit soort gevallen bekent en weet iemand misschien waardoor dit komt.

Ik zelf denk door verkeerd terug schakelen?.

Elke reactie is welkom.

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen