VW Tiguan 2008 1,4L BWK P2004

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Tiguan
Type
Tiguan
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008/5
Brandstof
Benzine
Reacties
22
Bekeken
3732
Gepost: 19-03-2016 12:27
Professional

Davyth


Universeel

Lid sinds: 01-08-2013
27 bijdragen

Goedemiddag allemaal,

Wij hebben hier een Tiguan staan met een probleem aan de Inlaat wervelklep.
De foutcode die ik uitlees is P2004 welke aangeeft dat de wervelklep maar in 1 stand zou blijven staan.
Als eerste ben ik een basis afstelling gaan uitvoeren, echter gaf hij daar al meteen een error aan.
Wat mij hier opviel is dat hij niet zijn streef waardes kon halen.
De minimale waarde die hij haalde was 5% en max waarde 79%.

Ik ben hierop de pot-meter en het vacuum gaan controleren, toen ik de pot-meter had gedemonteerd heb ik hem met de hand bediend, toen ik dat deed kreeg ik hem gewoon naar 0 en 100% de pot-meter leek dus gewoon in orde.
Ook het vacuum potje werkt goed, zodra ik er vacuum op zet gaat de wervel klep zonder stoten, gewoon soepel naar zijn aanslag (hij loopt tegen de aluminium behuizing aan van de wervelklep) ook zakt hij helemaal terug.
Ook werkt hij goed wanneer alles gemonteerd zit, ik zie met het uitvoeren van de basis afstelling dat hij probeert de wervelklep naar zijn max en min stand te duwen.. Echter geeft hij daarop error omdat hij denk ik niet naar zijn 0 en 100% stand kan komen.

Hierop reagerend heb ik toch maar de pot-meter vervangen, wellicht dat de weerstand inwendig in de pot-meter niet meer toereikend was. Helaas zonder succes.

Ik heb daarna de complete wervelklep gedemonteerd, hier was helemaal niks geks te vinden. alles zag er gewoon uit zoals het hoorde en werkte ook naar behoren..

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de nok waarop de pot-meter bevestigt zit verdraaid is tegenover het asje van de wervelklep, maar komt dit wel eens voor? Ik heb geprobeerd zelf de nok te verdraaien tegen over de as maar dit zit gewoon goed vast.
Of is er wellicht een software update geweest hiervoor?

Vanmiddag ga ik nog even de weerstand op de draden van de pot-meter meten zodat ik zeker weet dat er niet ergens een overgangs weerstand zit, al lijkt me dit niet logisch omdat hij wel zijn max en min waarde haalt wanneer ik hem met de hand bedien.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Groetjes Davy


 

Gemeten

Zie bovenstaande

Uitgelezen met

VCDS, Delphi, Snap-on

Foutcodes

P2004

Bijgewerkt door Davyth op 19-03-2016 12:29
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.