Gepost: 29-08-2024 12:00
Medard
zaakvoerder
Garage Medard
Universeel
Lid sinds: 17-09-2013
173 bijdragen
Beste collega's.
We zitten hier met een terug komend probleem van een lekkage aan de kleine turbo.
Eerst en vooral zal ik de history vertellen wat vooraf ging.
Verleden jaar kwam de transporter binnen met een defecte EGR klep bleef open staan waardoor hij onmiddellijk terug stil viel.
Bij de diagnose hebben gezien wanneer de afvoerbuis van de EGR klep gezien dat er olie mee kwam en dit kwam door speling op de kleine turbo wat deels het hoge olieverbruik verklaarde bij een gekend probleem.
De turbo is dan gereviseerd geweest door een gekend bedrijf en was ook in orde.
Als ook de complete EGR module vervangen(oliefilterhuis met koeler en egr) origineel.
Bij terug plaatsen hebben we ook de karterpan gedemonteerd voor zeker te zijn de de zeef niet verstopt was er was geen verontreiniging te zien.
De wagen kwam nu terug binnen na ongeveer 20000 km met zelfde probleem kleine turbo te grote speling en sleept nu ook.
We hebben nu eens de oliedruk gemeten met warme motor en hebben we een vermoeden dat de motor met iets te lage oliedruk draait en daar door de kleine turbo te weinig olie krijgt.
We hebben de oliedruk gemeten op bedrijfs temperatuur en kregen volgende waarde.
1 bar stationair
2.5 bar op 2200 toeren
Nu is men vraag heeft er nog iemand dit meegemaakt en wat was de oorzaak hiervan.
Alvast bedankt.
Gemeten
olie druk gemeten en ook uitgelezen er zat enkel melding van onder boost veroorzaakt door turbo
Uitgelezen met
vag com
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken