P2002 roetfilter

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Transporter
Type
T5
Uitvoering
-
Bouwjaar
2007
Brandstof
Diesel
Reacties
7
Bekeken
645
Gepost: 10-03-2023 19:55
Professional

TechnicusKuiken

Autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 03-03-2019
133 bijdragen

Hallo,

Hier een Volkswagen Transporter 2.5 TDI staan, bij vervangen spruitstuk kwamen we erachter dat het roetfilter defect was, losse delen lagen in uitlaat. Deeltjesteller er aan was ook 3.5 miljoen. 

Nu monteren wij bijna alleen maar origineel, echter dit roetfilter kost 4.130,50 ex btw (7H0 254 700 LX)! Paar jaar geleden was dit zelfde filter (7H0 254 700 D) 800-900 euro aldus dealer, hetzelfde filter alleen een nieuwe letter gekregen en een nieuwe prijs..absurd. 

In overleg met tegenzin gekozen voor een Romax (Silicium). Auto had geen fouten, maar nu uiteraard wel direct P2002, vrijwel direct na-montage
- Leidingen zijn schoon en vrij, nieuw verschildruk sensor.
- Nieuwe temperatuur sensor
- Alles ingeleerd met ODIS
- Tijdens regeneratie temperaturen na roetfilter 650-700+
- Al 4x regeneratie uitgevoerd op snelweg met odis, belasting zakt wel flink maar slaagt nooit, want krijg hem niet onder de 15% belastingcoefficient.

Nu is de verschil druk stationair (koud) al direct 10mbar en soms 12-15mbar. Als ik 100 rijdt met 2000 toeren dan heb ik ook ruim 100mbar. Volgas is circa 200-250mbar. In mijn optiek veel te hoog voor een nieuw filter. Hier berekend de ecu de roetfilter beladingscoefficient op lijkt mij. Tijdens regeneratie ga ik van circa 55-45 naar max 28 beladingscoefficient, terwijl de motorecu naar <15 belading wil. Met als gevolg dat die dus continue staat te regeneren totdat die in storing vliegt.

Heb de EGR gecontroleerd, is wel in orde. Zonder uitlaatdempers gereden, maakt geen verschil. Staat van verstuivers is onbekend, zal wel niet top zijn. Zit een sterke motor reiniger in. 

Nu liep hier nog een topic van (https://www.amtgarageforum.nl/volkswagen/transporter/afbreken-regenaratie-p2002-48824.html)


Maar hoe gaan jullie hiermee om? 4200 ex btw is wel erg veel geld. Werkt imitatie dan helemaal niet met volkswagen? Diesel buchli beweert oe elementen erin te zetten, maar uiteraard zegt Romax dit ook, wie heeft er dan gelijk? De tegendruk van deze filters lijkt ons gewoon te hoog. Voordat ik met diesel buchli in zee ga benieuwd naar jullie mening. (Ervaring met buchli en PSA groep is wel goed).

(ps. oe is voor klant te prijzig, en uitprogammeren liever niet ivm camper). 

Gemeten

Verschildruk Temperaturen roetfilter goed

Uitgelezen met

odis, autel

Foutcodes

P2002 roetfilter bank 1 werkingsgraad onder minium

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken