Volvo c30 1.6 hdi met turbo problemen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volvo
Merk
Volvo
Model
C30
Type
C30
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010
Brandstof
Diesel
Reacties
14
Bekeken
2321
Gepost: 15-08-2017 17:20
Professional

garageJD

Zaakvoerder
Garage Jeroen Daniels
Universeel

Lid sinds: 22-08-2015
71 bijdragen

Beste collega's , 

heb momenteel een Volvo c30 1.6 diesel in de werkplaats staan waarvan de turbo het heeft begeven 1500 km na het vervangen. 

Even schetsen wat vooraf ging. 

Wagen binnengekomen met turbo defect, asje gebroken. Een 10000 km er voor hebben we de brandplaatjes vv van de injectoren omdat er 2 lekte. Gewoon motorolie vv zonder motorspoeling. 

Dus turbo besteld bij turbo hoet, compleet met aanzuigzeef leidingen, banjo's enz.. Carter gedemonteerd en gereinigd. Geen motorspoeling uitgevoerd. Nieuwe roetfilter gemonteerd, eolyse gevuld. Intercoller nieuw gezet, Basisinstelling uitgevoerd.

Tijdens eerste proefrit al het gevoel dat de wagen vermogen miste, maar reed verder ok. Wagen voelde aan als 90  pk terwijl het eigenlijk 110 zou moeten zijn.  Bizar gegeven, in parameters blijft te turbodruk 1,5 bar ( relatief) geven in vollast.  Turbodruk wordt blijkbaar niet terug omlaag geregeld. Referentie waarde is dan ongeveer 1,3 bar. Toch mist de wagen gevoelsmatig vermogen. Geen enkele storing in mms.  Zet ook geen storing op overboost.

Klant laten rijden, nu na 1500km turbo opnieuw defect. Gedemonteerd , weer asje gebroken, uitlaatturbine volledig stuk gedraaid , inlaatturbine geen schade zichtbaar.  Aan de banjobout op de turbo ook niets van olieverbranding te zien, lijkt allemaal mooi gesmeerd.

Probleem moet dus wel in de smering zitten. Opnieuw turbo besteld en opnieuw gemonteerd.  Motorspoeling met forte uitgevoerd zonder turbo gemonteerd dus de aanvoerleiding voor olie naar de turbo rechtstreeks terug naar retour aangesloten.  Daarna weer oliekarter gedemonteerd en gereinigd , nieuwe zeef enz...  motor is volledig zuiver, olie blijft nu zelfs mooi helder naar 15 min draaien. 

Voor de turbo terug te monteren oliedebied gecontroleerd. Na 10sec starten op de startmotor kwam er 600 cc olie uit de toevoerleiding voor de turbo. Volgende te technici van turbo's hoet zou dit minstens 1 liter moeten zijn.  Hetgeen ikzelf wel zeer veel vind op 10 sec.  Turbo gemonteerd en retour olie getest. 60 sec stationair draaiende motor 550 cc opgevangen. Dit leek me ruim voldoende om de turbo van smering te voorzien.

Alles gemonteerd, proefrit gemaakt. Probleem met afregeling blijft nog steeds idem. Na 20 km rijden stijgt de temp van de inlaatlucht in eens van 30 graden naar 50 graden. Op dat ogenblik zien we de turbodruk ook soms wegvallen ( 0,6 bar druk relatief = eigenlijk 400mbar vacuüm) en dan weer omhoogschieten. Hetgeen me doet vermoeden da de turbo weer aan het stukdraaien was.  Probleem deed zich voor in deellast geen vermogen gevraagd.  Rustig terug naar de werkplaats. 

Ik stel vast dat de turbo extreem heet was. Wagen nog wat stationair laten draaien, dan stil gezet.  Voorlopig geen acties meer ondernomen ??. 

Heeft iemand hier reeds een ervaring mee ? Is een zeer courante motor ( Citroën, Peugeot, Volvo, ford , mini enz..)

heb al reeds meerdere turbo's op dit type motor vv altijd mooi procedure gevolgd, nooit problemen gehad tot nu ??. 

Gemeten

turbodruk, inlaatluchttemp, luchtmassa

Uitgelezen met

Hella gutman , vida dice

Foutcodes

Geen

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.