Kachel probleem volvo v50

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volvo
Merk
Volvo
Model
V50
Type
V50
Uitvoering
-
Bouwjaar
2008/6
Brandstof
Diesel
Reacties
4
Bekeken
2226
Gepost: 01-11-2018 09:50
Professional

abel

Bedrijfsleider
Autobedrijf Bosma
Universeel

Lid sinds: 28-01-2016
3 bijdragen

Hallo forumleden,

Begin van de zomer kwam er een klant binnen met een volvo met de melding dat de tempratuurregeling niet meer werkte op de bestuurders kant.

Met contact met de dealer bleken die motortjes wel stuk te gaan en/of moest het systeem gekalibreerd worden. Prijsopgave gemaakt voor een motortje vervangen en dashboard deels demonteren. 

Klant wou die kosten eerst niet maken en zou er op terug komen tot nu: 

2 motortjes vervangen en via de dealer geprobeerd te kalibreren. Dit lukte niet en auto is bij ons terecht gekomen. 

Met schemas hebben we het systeem bekeken deze motortjes krijgen allemaal een 12v een lin-bus signaal en een massa. De motortjes van de linkerkant hebben een andere signaal draad vanuit de CCM dan op de rechterkant. Zo hebben we gemeten met de scoop(fluke)

Lin-bus signaal op de rechterkant was oke. maar op de linkerkant geen signaal? vreemd... componenten losgekoppeld om te kijken of er iets was wat het signaal verstoorde. maar dat bleek niet zo te zijn het signaal vanuit de CCM werd er verkeerd uit gestuurd?

Andere CMM geregeld met het zelfde art. nr en gemonteerd. Dus opnieuw naar de dealer om te kijken of de kalibratie nu wel wil slagen. Maar helaas dat lukte niet met de melding dat gebruikte CCM's niet ingeprogrammeerd konden worden. Op advies een nieuw paneel besteld.

 De kalibratie werd voltooid maar met gevolg van allemaal comminucatie storingen.

Via schemas van de dealer er achtergekomen dat de stoelverwarming ook op het zelfde signaal werkt. 

De auto heeft geen stoelverwarming maar de voorbereiding wel. Deze draden bekeken, gemeten en uitgesloten dat daar niet het probleem in zit.

Van de week toevallig even aan een gezonde auto kunnen meten met de scoop (Volvo S40 zelfde systeem) en bleek het signaal van het werkende systeem een stuk langer te zijn?? (scoopbeelden toegevoegd) wat is hiervoor een verklaring? Dealer kan mij er niks over vertellen..  

Ik hoop dat jullie misschien even met mij mee willen denken en misschien tot een oplossing komen.

Mvg 

Garage Bosma 

 

 

Gemeten

Lin-Bus signaal Voeding motortjes,ccm Massa motortjes, ccm

Uitgelezen met

Texa,Snap On, Vida

Foutcodes

in het begin dd21 nu, dd15,16,31,32,33 en 34

Bijgewerkt door abel op 01-11-2018 09:53
Bijgewerkt door abel op 01-11-2018 10:33
Bijgewerkt door MarijkeAMT op 05-11-2018 12:41

Downloads (2)

  • 20181030_163528.jpg
  • 20181030_164233.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.